국내 유아교육에서의 STEAM 교육 연구동향분석 및 교육적 함의
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김미경 | - |
dc.contributor.author | 고영화 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T07:44:20Z | - |
dc.date.available | 2021-06-18T07:44:20Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.issn | 1229-5809 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45398 | - |
dc.description.abstract | 본 연구에서는 유아 STEAM 교육 관련 국내 연구동향을 분석함으로써 유아 STEAM 교육의 교육적 함의를 찾아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 2013년부터 2018년 상반기 국내학위논문과 등재학술지 논문 중 유아관련 융합인재교육 및 유아 STEAM 교육연구 55편을 대상으로 확정하여 동향을 분석하였다. 연구결과, 유아 STEAM 교육 관련 연구물은 2016년을 기점으로 급속하게 증가하였으며 양적연구와 문헌연구가 많이 이루어진 것으로 나타났다. 연구내용으로는 프로그램개발 및 효과분석 연구, 연계교과목은 과학중심교과와 예술중심교과 간 연계가 가장 많았다. 또한 교육의 효과성을 살펴본 연구에서는 창의성과 문제해결능력을 변인으로 살펴본 연구, 연구대상으로는 만 4세와 만 5세 유아를 대상으로 한 연구가 가장 많이 이루어진 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 유아 STEAM 교육의 활성화를 위한 함의는 다음과 같다. 첫째, STEAM 교육의 효과성에 대한 정의적인 영역을 다루기 위해서는 질적연구 및 혼합연구와 같은 다양한 방법론적 접근을 활용하여야 하겠다. 둘째, 기술과 공학에 연계되는 활동과 프로그램개발에 관심을 촉구하며, 셋째, 유아 STEAM 교육의 활성화를 위해 교사교육과 부모교육에 지원이 강화되어야 한다. | - |
dc.description.abstract | North Korea ever increased its interest in the ecological environment after it experienced march of hardship due to difficulties of food and energy in the mid-1990s. Its ecological changes affected the entire Korean peninsula. Humanity is a part of ecology, and a change to nature caused by humans will change the human life in turn. In the rule of Kim Jong Un, North Korea’s important communist-party policy focused on restoration of forests and the preservation of national lands. To boost the effects of the policy, discourses on enlightenment efforts were emphasized. This article aimed to analyze novels such as 「When Birds Fly In」 by Han Eun-hui, 「Green Forests」 by Hwang Cheol-hyun, 「Melodies of Life」 by Kim Chang-rim, and 「Second Farewell」 by Kim Hyang-sun so as to prove North Korea’s ecological discourses. North Korea’s ecological discourses are deeply related to its Juche ideology. North Korea cries out ‘Era of Mallima’ and ‘the construction of socialist power state’ based on humanitarianism of Juche ideology. North Korean residents complied with the party’s policy, yet were awakened to the seriousness of ecological problems. This suggests that North Korean people indirectly resist the state-led ecological policy. Ecological unbalance associated with natural disasters and energy problems due to deforestation endangers the human life itself. From an ecological viewpoint, measures of gradually improving the quality of life yet preventing conflicts between nature and humanity are to maintain independent small and medium-sized communities. North Korean society, which has distanced itself from global capitalism, has the possibility of forming such ‘independent small and medium-sized communities.’ | - |
dc.format.extent | 26 | - |
dc.publisher | 한국영유아교원교육학회 | - |
dc.title | 국내 유아교육에서의 STEAM 교육 연구동향분석 및 교육적 함의 | - |
dc.title.alternative | STEAM Education Research Trend in Domestic Early Childhood Education | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.32349/ECERR.2018.12.22.6.359 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 유아교육학논집, v.22, no.6, pp 359 - 384 | - |
dc.identifier.kciid | ART002429880 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 384 | - |
dc.citation.number | 6 | - |
dc.citation.startPage | 359 | - |
dc.citation.title | 유아교육학논집 | - |
dc.citation.volume | 22 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | early childhood science education | - |
dc.subject.keywordAuthor | science-technology-engineering-arts-mathematics | - |
dc.subject.keywordAuthor | research trend | - |
dc.subject.keywordAuthor | 유아과학교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | STEAM | - |
dc.subject.keywordAuthor | 연구동향 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.