Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

쌓기놀이에서 나타나는 2세 영아의 비형식적 수학 경험The Research of the Informal Mathematical Experiences of 2-Year-Old Toddlers in the Block Area of a Childcare Center

Authors
임수빈이은형
Issue Date
2013
Publisher
중앙대학교 한국교육문제연구소
Keywords
2세 영아; 쌓기영역; 쌓기놀이; 수학활동; Toddler; Block area; Block play; Mathematical activity
Citation
한국교육문제연구, v.31, no.2, pp 43 - 66
Pages
24
Journal Title
한국교육문제연구
Volume
31
Number
2
Start Page
43
End Page
66
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45898
ISSN
1598-8317
Abstract
본 연구는 쌓기놀이에서 나타나는 만 2세반 영아들의 비형식적 수학 경험에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위하여 연구자는 S어린이집 만 2세반 남아 3명과 여아 2명 총 5명을 대상으로 쌓기놀이에서의 수학 경험에 대해 참여관찰을 실시하였다. 연구기간은 2012년 3월 27일부터 7월 5일까지 3개월 동안 주 2회씩 총 26회 실시하였고, 관찰시간은 오전과 오후 실내자유놀이 시간을 고르게 관찰하였다. 관찰결과 영아는 교사 및 또래와 함께 수세기, 공간과 도형 개념 인식하기, 물체의 속성 비교하기, 단순분류하기, 간단한 규칙성 만들기 등의 수학적 개념을 경험하였다. 쌓기놀이에서 영아의 수학 경험에 영항을 미치는 요인으로는 블록의 특성, 교사의 개입, 또래 참여 및 갈등 등이 나타났다. 먼저 블록은 크기, 모양, 조작 방법에 따라 수학적 경험을 촉진하는 구체물의 역할을 하였다. 다음으로 교사의 개입은 영아의 놀이를 지속시켜주고, 영아와의 상호작용을 통해 정확한 수학적 용어를 학습할 수 있도록 도움을 주었다. 마지막으로 또래 참여 및 갈등를 통해 영아는 혼자놀이에서보다 더욱 다양한 수학활동을 경험할 수 있었고, 서로를 모방하며 수학적 인식을 넓혀나갔다. 본 연구결과는 영아의 발달을 촉진하기 위한 쌓기놀이 환경 마련의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to find the informal mathematical experiences of 2-year-old toddlers in the block area at a childcare center and factors influencing mathematical activities experienced at block play. The results are as follows. First, the informal mathematical experiences are ‘numbering with peers and teachers’, ‘space and figure’, ‘comparing and understanding order’, ‘classification’, and ‘creating simple patterns’ in the block area. Two-year-old toddlers experience these kinds of experiences during block play. The block play helped to enrich the mathematical concepts and experiences of the toddlers. Second, during block play, characteristics of playing blocks, as well as peer conflict and participation and teacher intervention, were factors influencing the toddlers’ mathematical activities. Because blocks themselves are composed mathematically, they stimulated toddlers to have various mathematical experiences. When peers faced conflict or participated in individual play, the play became extended and deepened. Accordingly, toddlers could experience more various math activities than those of individual play. Furthermore, while having mutual reactions with peers, toddlers could use mathematical language. Finally, various interventions of teachers helped toddlers’ play to continue and enabled various math activities. Thereby, teachers’ intervention became a factor enabling toddlers to study mathematical contents systematically, otherwise they could experience them just by chance.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE