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서비스와 결합한 휴대폰 UX 디자인 사례분석 및 시사점 연구-일본 휴대폰 시장을 중심으로-

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dc.contributor.author오인균-
dc.contributor.author이단비-
dc.date.accessioned2021-06-18T09:42:59Z-
dc.date.available2021-06-18T09:42:59Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45901-
dc.description.abstract현재 휴대폰은 통신기기를 넘어 생활필수품으로 자리 잡았다. 시장조사기관의 조사 보고서에는 2012년세계 휴대폰 시장 점유율 1위를 삼성전자가 차지한 것으로 조사되었으며, 향후에도 독주를 계속 할 것으로분석하였다. 하지만 휴대폰의 SP(Sales Point)가 기능과 기술 중심에서 UX 중심으로 바뀌면서 이러한 트렌드에 적응 못하면 도태될 것이라는 전망도 하였다. 본 연구는 이러한 시대적 배경을 바탕으로 서비스를결합하여 새로운 UX를 창출한 일본 휴대폰 시장을 조사, 분석 하였다. 이는 UX 디자인을 좀 더 효율적으로개발하기 위한 시사점 도출과 DB 구축을 목적으로 하고 있으며, 연구 결과는 UX 디자이너와 기획자들에게기초자료 및 참고자료로 쓰일 것이다. 이러한 연구 진행을 위하여 문헌조사방법과 사례연구방법을 도입하였고 친화도 분석을 통해 각 사례들을 그룹핑하여 그룹별 키워드 추출을 통해 최종분석을 진행하였다. 연구결과 서비스와 결합한 UX 디자인 사례는 세 개의 그룹으로 분류가 되었다. 첫 번째 그룹은 ‘Fun’ 으로 애니메이션과의 콜래보레이션을 통해 새로운 경험을 창출한 사례들 이었다. 두 번째 그룹은 ‘Function’으로 지역특화 기능과 사회적 트렌드를 반영한 디자인을 통해 새로운 경험을 창출하였으며, 마지막으로‘Generation’은 특정 세대만을 위한 새로운 경험을 제공하는 사례들 이었다. 그리고 이를 바탕으로 UX 디자인을 효율적으로 개발하기 위한 시사점 3가지를 마지막으로 도출해 내었다.-
dc.description.abstractToday, The wireless phone become the necessities of life. A recent report of market research company ranked Samsung Electronic the number one maker in 2012 the world mobile phone market. And They predict to continue this ranking in the future. However, the market research document was expected to become the foundation If you can not adapt to this trend that will change from technic to user experience the trend of the market. In this Study, it surveyed and analyzed the cellular phone market in Japan. Reason of selection, they made a new UX design in conjunction with a service. The purpose of the paper is the construction of DB and implications derivation of UX design efficient. The results will be used as a reference for the UX planner and UX designer. It conducted centering on literature review and product survey for research progress. Specifically, it was extracted keyword by a group each case. Result of the case study about UX design in combination with the service, were classified into three groups. The first UX design case group is the Fun that has provided a new experience through collaboration with japan animation. The second UX design case is the Function that reflects the social trend and function of regional specialization type Function. The last UX design case group is the Generation. This is a example that provided a new experience just for a particular generation like silver generation and female high school student. In this thesis, it we derive the one suggested 3 for developing efficient design of the UX based on the outcome of analysis.-
dc.format.extent10-
dc.publisher한국디자인문화학회-
dc.title서비스와 결합한 휴대폰 UX 디자인 사례분석 및 시사점 연구-일본 휴대폰 시장을 중심으로--
dc.title.alternativeA Case Study on the UX Design in Conjunction with a Service and Its Implications -Focused on the Japan Mobile Market--
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국디자인문화학회지, v.19, no.2, pp 272 - 281-
dc.identifier.kciidART001780688-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage281-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage272-
dc.citation.title한국디자인문화학회지-
dc.citation.volume19-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorUser Experience(소비자 경험)-
dc.subject.keywordAuthorService(서비스)-
dc.subject.keywordAuthorJapan Mobile Market(일본 휴대폰 시장)-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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Graduate School of Arts > Department of Art & Design > 1. Journal Articles

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