Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아의 일상적 스트레스와 사회적 지지가 유아의 회복탄력성에 미치는 영향The Effects of Daily Stress and Social Support on Children’s Recovery Resilience

Authors
이연희정재은
Issue Date
2012
Publisher
중앙대학교 한국교육문제연구소
Keywords
회복탄력성; 일상적 스트레스; 사회적 지지; 만 5세 유아; children’s recovery resilience; daily stress; social support
Citation
한국교육문제연구, v.30, no.4, pp 245 - 268
Pages
24
Journal Title
한국교육문제연구
Volume
30
Number
4
Start Page
245
End Page
268
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46277
ISSN
1598-8317
Abstract
본 연구에서는 유아의 회복탄력성과 일상적 스트레스 그리고 사회적 지지가 서로 어떠한 관련성을 갖고 있는지 살펴보고, 유아의 일상적 스트레스와 사회적 지지가 유아의 회복탄력성에 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 연구대상은 경기도 안양시 소재의 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 156명이었다. 측정도구로는 유아의 회복탄력성을 측정하기 위해서 HKRM(Healthy Kids Resilience Module; Hanson & Kim, 2007)과 DECA(Devereux Early Childhood Assessment; LeBuffe & Naglieri, 1999)의 척도를 이지현(2012)이 재구성한 척도를 수정하여 사용하였다. 또한, 유아의 일상적 스트레스를 측정하기 위해 염현경(1998)의 유아의 일상적 스트레스 척도(Korean Preschool Daily Stress Scale : KPDSS)를 수정·보완하여 사용하였고, 사회적 지지는 Harter(1985)의 자기보고식 아동용 사회적 지지척도(Social Support Scale For Children)를 번안하여 사용하였다. 분석은 Pearson적률상관 분석 및 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 유아의 회복탄력성과 일상적 스트레스는 부적인 상관관계가 나타났다. 둘째, 유아의 회복탄력성과 사회적 지지는 정적인 상관관계가 나타났다. 마지막으로 유아의 일상적 스트레스와 사회적 지지는 유아의 회복탄력성의 61%를 예측하는 예측변인들로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to investigate the relationships among children’s recovery resilience, daily stress, and social support. The subjects were 156 five-year-old children who were attending early childhood education settings in Anyang, Kyunggido. ‘Healthy Kids Resilience Module’ (Hanson & Kim, 2007), ‘Korean Preschool Daily Stress Scale’ (Lee, 2007), and ‘Social Support Scale for Children’ were used in the collection of data. The study also used Pearson’s correlation and Multi-Regression Analysis to analyze the data. The results of this study are as follows. First, there were negative correlations between children’s recovery resilience and daily stress. Second, there were positive correlations between children’s recovery resilience and social support. Third, it was revealed that children’s daily stress and social support were found to be predictor variables that effect children’s recovery resilience.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE