Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

그림책을 활용한 배려활동이 유아의 자아존중감 및 친사회적 행동에 미치는 효과

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author박찬옥-
dc.contributor.author황지영-
dc.date.accessioned2021-06-18T10:44:08Z-
dc.date.available2021-06-18T10:44:08Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.issn1598-8317-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46294-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 그림책을 활용한 배려활동이 유아의 자아존중감 및 친사회적 행동에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 서울시 어린이집 2곳의 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)이며, 평균원령은 57.5개월이었다. 실험집단유아들은 7주에 걸쳐 그림책읽기 활동과 연계된 배려활동에 참여하였고, 비교집단 유아들은 그림책 읽기 활동을 실시하였다. 사전·사후검사를 통해 수집된 자료는 SPSS 18.0프로그램을 사용하여 집단간 차이를 분석하였다. 연구결과 실험집단이 비교집단 보다 자아존중감 및 친사회적 행동점수에서 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 그림책을 활용한 배려활동이 유아의 자아존중감과 친사회적 행동 향상에 긍정적인 효과를 가지고 올 수 있음을 시사한다.-
dc.description.abstractThis research aims to examine the effects caring activities which utilize picture books have on young children’s self-esteem and pro-social behavior. The subjects of this research include 30 children (15 children in experimental group; 15 children in control group) from childcare centers in Seoul, whose average age was 57.5 months. Over 7 weeks, the children in experimental group participated in caring activities that are linked with picture book activities. To measure the group differences, the data collected before and after the experiment using self-esteem and pro-social behavior scales was analyzed using SPSS 18.0. The analyzed data revealed that experimental group have significantly higher score on self-esteem and pro-social behavior scales than control group. Such result indicates caring activities using picture books have positive effects on promoting self-esteem and pro-social behavior of young children.-
dc.format.extent24-
dc.publisher중앙대학교 한국교육문제연구소-
dc.title그림책을 활용한 배려활동이 유아의 자아존중감 및 친사회적 행동에 미치는 효과-
dc.title.alternativeThe Effects of Caring Activities using Picture Books on Self-esteem and Pro-social Behavior of Young Children-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국교육문제연구, v.30, no.4, pp 221 - 244-
dc.identifier.kciidART001726823-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage244-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage221-
dc.citation.title한국교육문제연구-
dc.citation.volume30-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor배려활동-
dc.subject.keywordAuthor자아존중감-
dc.subject.keywordAuthor친사회적 행동-
dc.subject.keywordAuthorcaring activities-
dc.subject.keywordAuthorself-esteem-
dc.subject.keywordAuthorpro-social behavior-
dc.subject.keywordAuthorcaring activities-
dc.subject.keywordAuthorself-esteem-
dc.subject.keywordAuthorpro-social behavior-
dc.description.journalRegisteredClasskciCandi-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE