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서비스디자인을 위한 Innovation 프레임워크 전략 및 평가에 관한 연구

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dc.contributor.author박소희-
dc.contributor.author홍성수-
dc.date.accessioned2021-06-18T12:42:19Z-
dc.date.available2021-06-18T12:42:19Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46730-
dc.description.abstract최근 세계의 산업 동향이 제조업에서 서비스업으로변화하고 있다. 제조업 기반의 글로벌 기업이 점차적으로 제품의 서비스화, 서비스의 제품화를 중심으로소비자 중심의 가치 창출과 전달을 핵심으로 삼고 있다. 특히 제조업 중심의 산업은 제조와 서비스의 결합을 추구하면서 Apple, Sony, HP등과 같은 제조기업의서비스 기업화가 이루어지고 있으며, 국내의 제조기업의 서비스기업화도 급속도로 변화하고 있다. 하지만국내의 디자인 현황은 새로운 영역으로 인식되는 과정에 있고, 정확한 개념과 산업에서의 위상이 정립되지 못하고 있다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 서비스디자인의 이론적인 고찰 및 성공사례 분석과 원활한 조직 운영을위한 내부 진단 솔류션인 맥킨지의 7S Model을 바탕으로 새로운 서비스디자인을 위한 Innovation 프레임워크의 요인 및 현재의 상황을 파악해 보아야 하는구성항목 및 평가 모델을 제안하였다. 첫 째, 구성 항목의 내용 및 평가 모델을 위하여 서비스 디자인에 대한 문헌연구 및 사례를 통하여 맥킨지의 7S Model을 기반으로 1S를 추가하여 8S의 전략을 제안하고, 현재 기업의 상태를 파악 할 수 있도록30개의 구성 항목을 도출하였다. 둘 째, 도출 된 30개의 구성항목들 중에서 서비스디자인을 위한 서비스 및 제품(Service & Product)에대한 개선 전의 평가 모델을 제안하고, 이에 따라 통합적인 관점에서의 8S에 대한 평가를 도표화 하여 종합 평가를 비교ㆍ분석 할 수 있도록 하였다. 이러한 평가를 통해 통합적인 관점에서의 서비스및 제품(Service & Product)의 평가 전ㆍ후의 중요한구성항목에 따라 절대 평가 및 우선순위 평가가 가능하며, 가장 시급하게 되어져야 하는 문제점을 발견하여 개선안의 도출이 가능하다. 연구의 범위가 디자인영역에 제한되지 않고 전 서비스프로세스를 고려하여 서비스디자인을 위한 Innovation 프레임워크를 개발 할 수 있도록 구성하였으며, 이는서비스 디자인 선진 성공사례를 분석한 결과, 제품ㆍ서비스 개발 과정뿐 아니라 전사적 기업 활동 전반에성공요인이 있는 것으로 분석되어 과제의 분석범위를전사적 활동으로 확장하였다. 이러한 의미에서 본 연구는 서비스 디자인 선진기업과의 수준을 비교 할 수있으며, 서비스디자인의 지속성장을 위한 기업내부의수준 진단 및 역량을 분석 할 수 있는 혁신활동의 모델이 될 수 있다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 도출된 신규요인및 기업 활동에서 서비스디자인 영역을 확대하여, 향후 고부가가치를 창출 할 수 있는 서비스 산업분야에서의 활성화 될 수 있는 기회를 제공하리라 기대한다.-
dc.description.abstractRecent trends in the world in manufacturing,services industries are changing. Manufacturingbased service enablement of global companies increasingly products, commercialization of services centered,consumer-oriented value creation and delivery has served as the core. Especially, manufacturing-based industrie manufacturing and services, while pursuing a combination of Apple, Sony, HP, such as manufacturers and service companies made mad,domestic industrialization of the manufacturing company’s services are changing too rapidly. But the domestic status of the design in the process of being recognized as a new area, and the phase in the correct concepts and industry has not been established. From this perspective, In this study, a theoretical discussion of service design and analysis of successes for the organization’s operations and smooth internal diagnostic soultion based on McKinsey’s 7S Model Innovation framework for the design of new services and the factors that you should diagnose the configuration items proposed. First, the configuration item’s content and services designed to evaluate the model and case studies throughout the literature on McKinsey’s 7S Model is based on adding 1S 8S proposed strategy and the current so that companies can determine the status of 30 factors were derived. Second, as derived factors of 30 for service design services and products (Service & Product)proposed a model to improve the pre-assessment and, consequently, 8S from the perspective of an integrated and comprehensive assessment to evaluate the comparative tabulation was to allow analysis. The design of the study area is not restricted to the range I consider the service process for the Innovation and Service Design can be configured so that a framework was developed, which developed the design success analysis services, products and services as well as the enterprise development process success factors in the overall business activity is analyzed that the scope of the task analysis was extended enterprise activities. In this sense, this study design, advanced services can be compared with the level and duration of service design for the growth of a company’s level of diagnostic and analytical capabilities that can serve as a model of innovative activity can be. Based on the findings of this study, a new factor derived by expanding the design through a changed future, you can create high value-added services industry provides an opportunity to be active would hope.-
dc.format.extent14-
dc.publisher한국디자인문화학회-
dc.title서비스디자인을 위한 Innovation 프레임워크 전략 및 평가에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Innovation Framework Strategy and Evaluation for Service Design-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국디자인문화학회지, v.17, no.4, pp 170 - 183-
dc.identifier.kciidART001615182-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage183-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage170-
dc.citation.title한국디자인문화학회지-
dc.citation.volume17-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorService Design(서비스디자인)-
dc.subject.keywordAuthorDesign Consulting(디자인컨설팅)-
dc.subject.keywordAuthorProcess Innovation(생산공정혁신)-
dc.subject.keywordAuthorDesign Strategy(디자인전략)-
dc.subject.keywordAuthorDesign Evaluation(디자인 평가)-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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