Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

특성화고 플립드 러닝을 위한 수업기본원리 적용 수업설계원리 개발open accessDevelopment of flipped-learning instructional design principles based on first principles of instruction for vocational high school

Authors
신연주송해덕
Issue Date
Dec-2020
Publisher
한국교육공학회
Keywords
Flipped learning; first principles of instruction; design principle; vocational highschool; 플립드 러닝; 수업기본원리; 수업설계원리; 특성화고
Citation
교육공학연구, v.36, no.4, pp 1087 - 1124
Pages
38
Journal Title
교육공학연구
Volume
36
Number
4
Start Page
1087
End Page
1124
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/48348
DOI
10.17232/KSET.36.4.1087
ISSN
1225-424X
Abstract
본 연구는 수업기본원리를 적용하여 특성화고의 전문교과 수업 환경에 적합한 플립드 러닝 설계원리와 설계지침을 개발하고 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 Merrill의 수업기본원리를 적용한 특성화고 플립드 러닝의 수업설계원리와 설계지침을 개발하고, 설계원리를 적용한 수업에서 교사와 학생의 반응을 검토하여 설계원리의 타당성을 검증하였다. 이 연구를 수행하기 위해 설계․개발 연구방법을 적용하였다. 설계원리 개발 연구에서는 선행연구 고찰을 통해 설계원리의 구성요소와 설계지침을 도출하고, 특성화고 현장 전문가 인터뷰를 진행하여 초기의 설계원리 및 설계지침을 개발하였다. 설계원리 타당화 연구에서는 내적 타당화를 위해 세 차례의 전문가 검토와 사용성 평가를 실시하였고, 외적 타당화를 위해 수업설계원리를 적용하여 수업을 운영하고 수업 설계에 참여한 교사와 학생의 반응을 검토하는 현장평가를 실시하였다. 최종적으로 개발된 설계원리와 설계지침은 수업기본원리를 구성하는 기본 원리인 문제중심, 활성화, 시연, 적용, 통합의 다섯 개 범주로 크게 구분되었고, 각 구성원리를 설명하는 22개의 설계원리와 각 원리의 실현을 위한 총 78개의 설계지침은 플립드 러닝의 수업 전, 수업 중, 수업 후 단계로 구분되어 제시되었다. 본 연구결과 개발된 설계원리는 특성화고 전문교과 수업환경에 적합한 플립드 러닝 수업 설계를 가능하도록 하는 데 기여할 것이다. 특히 산업현장의 실제적 문제를 적용하거나 교사의 시범, 산업현장에서 발생하는 실제 사례의 시연과 이를 적용하는 활동으로 수업의 전 단계를 유기적으로 연계해주는 수업 설계가 가능하도록 한다.
The purpose of this study was to apply the first principles of instruction to develop a flipped-learning design principle and design guidelines suitable for the vocational curriculum at vocational high schools, and to verify their effectiveness. For this, the design and development research method was applied. Initial design principles and design guidelines were developed through review of previous studies and interviews with experts on site at specialized high schools. For internal validity, three expert reviews and usability evaluation were conducted, and for external validity, on-site evaluation was conducted to review the responses of teachers and students. The finally developed design principles and design guidelines were largely divided into five categories: problem-centered, activation, demonstration, application, and integration, which are the design principles constituting the first principles of instruction, and 22 design principles and a total of 78 design guidelines were presented by dividing into steps before, during, and after the class of flipped learning. The design principles developed as a result of this study will contribute to enabling the design of flipped learning lessons suitable for vocational high schools curriculum. The findings will be expected to suggest design guidelines that integrate applications of practical problems in the industrial and a demonstration of real case and its application.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE