Relative Social Media Impacts on College Students’ Communication Actions in Team Learning
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김연경 | - |
dc.contributor.author | 송해덕 | - |
dc.date.accessioned | 2021-08-13T06:40:24Z | - |
dc.date.available | 2021-08-13T06:40:24Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.issn | 1975-0323 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/48383 | - |
dc.description.abstract | Many people are widely using social media in their personal and professional lives, and educators are interested in integrating it into the classroom. Social media has the potential to enhance dialogue and collaboration, and facilitate the creation and sharing of information as well. Especially, students are expected to use social media differently for their communication purpose in team-based learning. The purposes of this study is to examine the relative impact of social media on team learning activities. The authors investigated preferred social media types and their effects on communication in team-based learning. Data collection was carried out through an online survey and a total of 5,607 students responded to a questionnaire. Subsequently, multiple regression analysis was used to identify the different impact of social media on three types of communication actions in team-based learning. Students preferred immediate and synchronous communication using chat applications on mobile phones. Chat applications on mobile phones influenced all communication types (i.e. information selection, information transmission, and information acquisition). Social networking tools and file sharing services significantly affect information transmission and information acquisition. This paper provides a different perspective of how social media applicatios used as a form of learning technology affects communication actions in team leaning while also giving an insightful guideline to educators that can use social media activities to enhance teaching and learning. | - |
dc.description.abstract | 소셜미디어는 개인의 정보와 경험을 공유하고, 타인과의 상호협력을 위한 테크놀로지 기반 매체로 널리 활용되고 있다. 이 연구의 목적은 대학 수업에서 학생들의 소셜미디어 활용이 팀 학습활동에 미치는 효과에 대해 체계적으로 분석하는 것이다. 구체적으로 대학생들이 선호하는 소셜미디어의 유형을 조사하고, 소셜미디어의 유형이 팀 기반 학습에서 정보 선택, 정보 전달, 정보획득과 같은 커뮤니케이션 행동에 미치는 영향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 수도권 소재 4년제 대학 학생들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하고, 최종 5,607명의 수집된 데이터를 다중회귀분석을 통해 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 모바일 폰의 채팅 어플리케이션을사용한 즉각적이고 동시적인 커뮤니케이션을 선호하였다. 둘째, 채팅 어플리케이션의 활용은 모든형태의 커뮤니케이션 행동(정보 선택, 정보 전달, 정보 획득)에 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 셋째, 소셜 네트워킹 도구와 파일 공유 서비스의 활용은 정보 전달과 정보 획득에 유의미한영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 본 연구는 팀 학습 활동에서 커뮤니케이션 촉진을 위한 기제로서의 소셜미디어의 가능성을 확인함으로써 교수자의 효율적인 팀 기반 수업 설계 및 운영을위한 시사점을 제공한다. | - |
dc.format.extent | 21 | - |
dc.language | 영어 | - |
dc.language.iso | ENG | - |
dc.publisher | 한국인적자원개발전략연구소 | - |
dc.title | Relative Social Media Impacts on College Students’ Communication Actions in Team Learning | - |
dc.title.alternative | 팀 학습에서 소셜미디어 활용이 대학생의 커뮤니케이션 행동에 미치는 영향 | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.21329/khrd.2020.15.4.87 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 역량개발학습연구(구 한국HRD연구), v.15, no.4, pp 87 - 107 | - |
dc.identifier.kciid | ART002677186 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 107 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 87 | - |
dc.citation.title | 역량개발학습연구(구 한국HRD연구) | - |
dc.citation.volume | 15 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 소셜미디어 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 커뮤니케이션 행동 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 팀 학습 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 대학교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | social media | - |
dc.subject.keywordAuthor | communication action | - |
dc.subject.keywordAuthor | team learning | - |
dc.subject.keywordAuthor | higher education | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.