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필름콘서트의 구매의사 영향요인에 관한 연구

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dc.contributor.author신민지-
dc.contributor.author임성준-
dc.date.accessioned2021-10-13T02:40:22Z-
dc.date.available2021-10-13T02:40:22Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.issn1598-6713-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/50162-
dc.description.abstract필름콘서트는 통상 클래식 음악 공연장에서 유명영화의 상영과 동시에 오케스트라의 라이브 OST 연주가 이루어진다는 점에서는 클래식 음악공연과 OSMU 콘텐츠의 속성을 동시에 가지고 있다. 본 연구는 383명의 응답자에 대한 설문조사를 통해 필름콘서트의 선택요인과 구매의사 영향요인에 관해 실증분석 하였다. 분석 결과, 필름콘서트의 선택요인은 총 6개(명성 요인, 실력 요인, 정보 요인, 내용 요인, 마케팅 요인, 원작영화 요인)로 도출되었다. 이는 소비자들이 필름콘서트를 클래식 음악공연과 동시에 OSMU 콘텐츠로 인식하고 있음을 나타낸다. 하지만 선택요인 중 내용 요인과 원작영화 요인만이 필름콘서트의 구매의사에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 소비자가 원작영화에 대해 잘 알고 있거나 호감이 있을수록 필름콘서트의 구매의사가 커지며 영화와 라이브 음악을 함께 즐길 수 있는 독특한 공연의 형식 자체가 소비자들의 구매의사를 자극하는 것으로 볼 수 있다. 본 연구의 결과는 필름콘서트 기획 및 마케팅에 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것이다.-
dc.description.abstractFilm concerts have the properties of both classical music performances and OSMU contents in that they usually perform live OST performances by an orchestra at the same time as famous movies are screened at classical music venues. This study empirically analyzed the factors influencing film concert selection and purchase intention through a survey of 383 respondents. As a result of the analysis, a total of 6 selection factors for film concerts (fame factor, skill factor, information factor, content factor, marketing factor, original movie factor) were derived. This indicates that consumers indeed perceive film concerts as OSMU contents at the same time as classical music performances. However, it was found that only the content factor and the original movie factor among the selection factors had a significant positive effect on the purchase intention of the film concert. It can be seen that the more the consumers know or like the original movie, the greater the purchase intention of the film concert and the unique form of a performance that allows consumers to enjoy movies and live music together stimulates their purchase intention. The results of this study will be able to provide practical implications for film concert planning and marketing.-
dc.format.extent30-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국문화경제학회-
dc.title필름콘서트의 구매의사 영향요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Factors Influencing Purchase Intention of Film Music Concert-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.36234/kace.2021.24.2.123-
dc.identifier.bibliographicCitation문화경제연구, v.24, no.2, pp 123 - 152-
dc.identifier.kciidART002755745-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage152-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage123-
dc.citation.title문화경제연구-
dc.citation.volume24-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor필름콘서트-
dc.subject.keywordAuthor클래식 음악공연-
dc.subject.keywordAuthorOSMU 콘텐츠-
dc.subject.keywordAuthor신호이론-
dc.subject.keywordAuthor구매의사-
dc.subject.keywordAuthorFilm Music Concert-
dc.subject.keywordAuthorClassical Music Performance-
dc.subject.keywordAuthorOSMU Content-
dc.subject.keywordAuthorSignaling Theory-
dc.subject.keywordAuthorPurchase Intention-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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경영경제대학 (경영학부(서울))
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