Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

디즈니플러스 OTT 서비스로의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 전환비용의 조절 효과를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김지연-
dc.contributor.author이재신-
dc.date.accessioned2021-10-21T07:40:09Z-
dc.date.available2021-10-21T07:40:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2288-3134-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/50514-
dc.description.abstract본 연구는 OTT 시장의 경쟁이 심화되고 있는 현실을 감안하여 국내에 상륙할 것으로 예상되는 디즈니플러스 서비스를 중심으로 OTT 사용자들의 서비스 전환의도에 영향을 미치는 요인에 관해 탐구하였다. 이를 위해 수도권에 거주하는 유료 OTT 사용자를 대상으로 설문을 진행했다. 연구에서는 현재 사용 중인 OTT 서비스 관련 요인(OTT 불만족), 전환대상이 되는 서비스 관련 요인(브랜드 친숙성), 개인의 특성(새로움 추구 성향), 그리고 사회적 요인(사회적 이미지)이 전환의도에 미치는 영향을 탐구했다. 이 과정에서 전환비용이 이들 요인의 영향을 조절하는가를 함께 조사했다. 연구결과, 디즈니 브랜드 친숙성은 전환의도에 직접적인 긍정적 영향만을 주었지만 OTT 불만족, 새로움 추구성향, 그리고 사회적 이미지가 전환의도에 미치는 영향은 전환비용에 의해 조절되었다. 즉, 전환비용이 낮은 경우 기존 OTT에 대한 불만족이 높거나, 새로움 추구성향이 높은 사람들, 또한 사회적 이미지가 낮은 사람들의 전환의도가 더욱 높아지는 것으로 나타났다.-
dc.description.abstractThis study explored factors influencing the intention to switch to Disney+ OTT service. In order to find out factors that affect service conversion, the independent variables were divided into factors related to the current paid OTT service (OTT dissatisfaction, the alternative brand to switch to (brand familiarity), individual characteristics (novelty seeking tendency) and social factors (social image). In addition, it was tested whether service switching cost moderated the effect of these factors on conversion intention. A survey was administered for users who were subscribed to paid OTT services. It was found that, although brand familiarity exerted only main effect, OTT dissatisfaction, novelty seeking tendency, and image showed interaction effects with service switching cost on conversion intension, which supports the moderation role of service switching cost.-
dc.format.extent27-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국방송학회-
dc.title디즈니플러스 OTT 서비스로의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 전환비용의 조절 효과를 중심으로-
dc.title.alternativeResearch Examining Factors Affecting Switching Cost to Disney+ OTT Service : Focusing on the Moderation Role of Switching Cost-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.22876/kjbtr.2021.116.002-
dc.identifier.bibliographicCitation방송통신연구, no.116, pp 41 - 67-
dc.identifier.kciidART002765444-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage67-
dc.citation.number116-
dc.citation.startPage41-
dc.citation.title방송통신연구-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10613434-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor디즈니플러스-
dc.subject.keywordAuthor브랜드 친숙성-
dc.subject.keywordAuthorOTT 불만족-
dc.subject.keywordAuthor새로움 추구 성향-
dc.subject.keywordAuthor사회적 이미지-
dc.subject.keywordAuthorDisney plus-
dc.subject.keywordAuthorOTT dissatisfaction-
dc.subject.keywordAuthorBrand familiarity-
dc.subject.keywordAuthorNovelty seeking-
dc.subject.keywordAuthorSocial image-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Social Sciences > School of Media & Communication > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Jae Shin photo

Lee, Jae Shin
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE