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인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 광고 규제에 대한 고찰A Study on Regulations of Advertising without Indicating Influencers’ Financial Interests

Authors
최지현
Issue Date
Mar-2021
Publisher
중앙법학회
Keywords
인플루언서; 인플루언서 마케팅; 소비자보호; 표시광고법; 소비자오인; influencer; influencer marketing; consumer protection; Labeling and Advertising Act; misleading consumers
Citation
중앙법학, v.23, no.1, pp 177 - 215
Pages
39
Journal Title
중앙법학
Volume
23
Number
1
Start Page
177
End Page
215
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/50678
ISSN
1598-558X
Abstract
이 글은 SNS상 인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 부당광고에 대한 규제, 특히 규제 필요성에 관하여 심층적으로 분석한 글이다. 먼저 SNS상 인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 부당광고와 관련하여 관련 법령 및 행정규칙을 살피고, 표시광고법상 부당광고 요건에 관하여 검토하였다. 다음으로 SNS상 인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 부당광고에 대한 규제에 관하여 논하였다. 이와 관련하여 인플루언서가 관련 법률인 표시광고법상 사업자에 해당하는지 여부에 관하여 해석론적 관점에서 검토하였다. 그리고 인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 부당광고에 대한 규제 필요성과 관련하여, 광고에 대한 규제 필요성, SNS상 게시되는 광고에 대한 규제 필요성, SNS에서 인플루언서가 하는 광고에 대한 규제 필요성으로 단계를 거쳐 검토하였다. 이후 SNS상 인플루언서의 경제적 이해관계를 표시하지 않은 부당광고에 대한 규제수단에는 무엇이 있는지 논하였다. 표시광고법상 규제수단을 전부 적용할 수 있으나, 인플루언서 마케팅은 신산업분야이므로 엄격한 규제를 하는 것이 적절하지 않을 수 있어, 다른 비권력적 수단도 고려해야 할 것이다. 최근 추천보증심사지침이 다시 개정되어 시행되었지만 개정된 내용에 관해서도 비판이 있다. SNS상 게시물에 경제적 이해관계 표시를 어떻게 할지를 결정하는 것은 쉽지 않은 문제이므로 추천보증심사지침이 개정에 개정을 거듭하더라도 업계에서는 불만이 있을 수밖에 없을 것이다. 온라인·모바일 매체는 빠르게 변화하며 새로운 것을 계속해서 만들어내고 있고, 2020년 코로나19 사태를 맞이하여 온라인·모바일 매체의 사용량은 폭증하여 변화속도가 가속화되고 있다. 이러한 변화속도에 맞추어 온라인 플랫폼, SNS, 인플루언서, 1인 미디어에 관한 연구는 법학분야에서도 지속적으로 관심을 가지고 연구를 해 나아가야 할 분야라고 생각한다.
This article provides an in-depth analysis of regulations on “influencer advertising”, particularly the need for regulations on advertisements that do not disclose the financial interests of the advertising influencers on social network services (SNS). First, relevant laws and administrative rules were examined in the context of unfair advertisements by influencers on SNS that do not disclose their financial interests. Next, the legal elements of what constitutes unfair advertising under the Act on Fair Labeling and Advertising were reviewed. This article then proceeds to discuss the ways, in which regulations may potentially apply to unfair advertisements that do not disclose the financial interests of the influencers on SNS. In this context, this article reviews whether influencers on SNS constitute a class of advertisers under the Act on Fair Labeling and Advertising, and makes an interpretive determination as to whether the Act should apply to them. Next, this article makes the case for regulations on unfair advertisements on SNS that do not disclose the influencers’ financial interests by examining the necessity of regulations on advertisements in general, advertisements on SNS, and advertisements on SNS by influencers, focusing on the likelihood of confusion by consumers. Finally, this article discusses what regulatory enforcement tools are available against unfair advertisements that do not properly disclose the financial interests of influencers on SNS. Online and mobile media are rapidly changing and continuing to create new things, and the use of online and mobile media has surged in the wake of the COVID-19 pandemic in 2020, accelerating the pace of change. In line with this pace of change, I believe that research on online platforms, SNS, influencers, and one person media is an area that needs to be continuously studied with interest in the field of law.
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