Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비음악교사의 피아노 반주능력과 교수불안 간의 관계

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author곽동훈-
dc.contributor.author최진호-
dc.date.accessioned2021-10-28T00:41:49Z-
dc.date.available2021-10-28T00:41:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2093-8721-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/50828-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 예비음악교사를 대상으로 피아노 반주능력에 대한 현황을 밝히고, 피아노 반주에 대한 지식과 능력이 음악수업에서 나타나는 교수불안과 어떤 관계가 있는지를 확인하여 예비음악교사의 반주능력 향상에 도움이 되는 정보를 제공하는 것이다. 이를 위해 전국 9개 사범대학과 36개 교육대학원 중, 연구 참여를 허락한 29개 대학의 168명을 대상으로 온라인 설문을 진행하였으며, 그 결론은 다음과 같다. 첫째, 예비음악교사들의 피아노 반주능력과 교수불안간 강한 부적상관관계(r=-75, p<.01)가 있는 것으로 나타나, 피아노 반주 능력이 낮을수록 교수불안이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 예비음악교사들의 피아노 반주와 관련한 교수불안에 가장 영향을 미치는 요소는 실수와 긴장, 걱정, 부담감 등인 것으로 나타났다. 셋째, 예비음악교사들은 피아노 반주에 실질적인 도움이 되는 건반화성과 관련된 지식과 훈련이 부족한 것으로 나타나 이 부분에 대한 보완이 필요한 것으로 나타났다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to describe the status of piano accompaniment ability of prospective music teachers and to confirm the level of correlation between the piano accompaniment ability and teaching anxiety in music classes, in order to help them improve their accompaniment ability. To this end, an online survey was conducted with 168 students from 29 universities that agreed to participate in this study among 9 teachers colleges and 36 education graduate schools nationwide. The results were as follows. First, there was a strong negative correlation between the piano accompaniment ability and teaching anxiety of prospective music teachers (r=-75, p<.01), in that the lower the ability to play the piano, the higher the teaching anxiety. Second, mistakes, tension, anxiety, and pressure were the most influential factors that affect teaching anxiety related to piano accompaniment of prospective music teachers. Third, prospective music teachers lacked knowledge and training related to keyboard harmony which are practically helpful for piano accompaniment, indicating that this part needs improvement.-
dc.format.extent10-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher인문사회 21-
dc.title예비음악교사의 피아노 반주능력과 교수불안 간의 관계-
dc.title.alternativeCorrelation Between Piano Accompaniment and Teaching Anxiety of Prospective Music Teachers-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.22143/HSS21.12.2.135-
dc.identifier.bibliographicCitation인문사회 21, v.12, no.2, pp 1919 - 1928-
dc.identifier.kciidART002708794-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage1928-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage1919-
dc.citation.title인문사회 21-
dc.citation.volume12-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor예비음악교사-
dc.subject.keywordAuthor피아노 반주-
dc.subject.keywordAuthor음악교육-
dc.subject.keywordAuthor교수불안-
dc.subject.keywordAuthor음악수업-
dc.subject.keywordAuthorProspective Teacher-
dc.subject.keywordAuthorPiano Accompaniment-
dc.subject.keywordAuthorMusic Education-
dc.subject.keywordAuthorTeaching Anxiety-
dc.subject.keywordAuthorMusic Class-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > School of Music > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Jin Ho photo

Choi, Jin Ho
예술대학 (음악학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE