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문화예술영역의 수요결정요인에 관한 분석 -전시시장과 공연시장 비교중심으로

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dc.contributor.author박혜련-
dc.contributor.author허식-
dc.date.available2019-03-08T09:58:43Z-
dc.date.issued2017-11-
dc.identifier.issn1598-3870-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5272-
dc.description.abstract본 연구는 문화예술영역의 수요활성화를 위해 2014년과 2016년 문화향수실태조사의 통합자료를 사용하여 전시시장과 공연시장에 대한 수요결정요인을 비교분석하였다. 문화예술영역은 각 시장별 관람여부를 선택하는 과정이 먼저 선행되고 그 이후에 관람정도가 결정된다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 전시와 공연분야에관람 의사결정과정을 보다 효과적으로 반영하는 허들모형(hurdle model)을 이용해분석을 실시하였다. 주요결과를 바탕으로 본 연구는 문화예술영역의 수요활성화를위한 몇 가지 시사점을 제시할 수 있다. 첫째, 전시시장과 공연시장 모두 문화자본이 중요한 요인으로 나타난 것으로 보아 순수예술분야의 수요활성화를 위해서는 수요자들의 문화예술교육을 독려하는 방안을 마련해야 한다. 특히 최근 1년 이내의획득한 문화자본이 관람 횟수를 증가시키는 중요한 요인으로 나타남으로써, 성인남녀들을 위한 다양한 문화예술교육 및 강좌의 기회를 제공할 필요성이 강조된다. 둘째, 가족구성원에 따라 전시와 공연관람의 차이가 발생함에 따라 수요자를 세분화하여 정책적 지원방안을 마련할 필요가 있다. 특히 전시관람에 있어서는 문화예술교육을 필요로 하는 취학자녀가 있는 사람을 대상으로, 공연관람에 있어서는 가족구성원에 의해 제약을 받는 사람을 대상으로 다양한 지원방안을 모색하여 수요활성화에 기여해야 한다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the determinants of demand in the Korean arts and cultural sector. We employ a hurdle model with two-part decision making process, i.e., a binary response and a truncated-at-zero-count, and focus on the comparison between performance and exhibition. According to the main results, we can provide some implications for demand activation in the Korean arts and cultural sector. First, for both performance and exhibition, cultural capital has significantly a positive effect on the probability and frequency of participation. Therefore, in order to stimulate the demand of fine arts, it is necessary to provide a way to encourage arts education and class for consumers. Especially, it is emphasized that cultural capital acquired within the last one year is an important factor of increasing viewing frequency, thereby providing various arts education and class opportunities for adult men and women. Second, since there exists the difference in the patterns of family members, it is necessary to provide support planning policy by segmenting consumers. Particularly in exhibition viewing, we seek to find diverse methods of demand activation for the people with school children who need education in arts. Furthermore, for the people who are restricted by family members in the performance viewing, we need to take effective measures against their limits.-
dc.format.extent25-
dc.publisher한국예술경영학회-
dc.title문화예술영역의 수요결정요인에 관한 분석 -전시시장과 공연시장 비교중심으로-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation예술경영연구, no.44, pp 69 - 93-
dc.identifier.kciidART002290971-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage93-
dc.citation.number44-
dc.citation.startPage69-
dc.citation.title예술경영연구-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor공연과 전시-
dc.subject.keywordAuthor관람-
dc.subject.keywordAuthor문화자본-
dc.subject.keywordAuthor가족구성-
dc.subject.keywordAuthor허들모형-
dc.subject.keywordAuthorperformance and exhibition-
dc.subject.keywordAuthorparticipation-
dc.subject.keywordAuthorcultural capital-
dc.subject.keywordAuthorfamily network-
dc.subject.keywordAuthorhurdle model-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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College of Business & Economics > School of Economics > 1. Journal Articles

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Heo, Shik
경영경제대학 (경제학부(서울))
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