Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 교사전문성과 교수효능감, 심리적 소진및 성격특성 간의 관계 및 영향력 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author지성애-
dc.contributor.author김지은-
dc.date.available2019-03-08T10:36:14Z-
dc.date.issued2017-10-
dc.identifier.issn1229-5809-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5335-
dc.description.abstract본 연구는 유아교사의 교사전문성과 교수효능감, 심리적 소진 및 성격 특성 간의 관계성을분석하는데 목적이 있다. 연구대상은 S시에 소재한 유아교육기관에 재직 중인 유아교사 총260명이었다. ‘교사전문성’, ‘교수효능감(TSES)’, ‘심리적 소진(MBI)’, ‘성격 특성(IPIP)’ 검사도구를 사용하여 연구자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 Pearson 적률상관과 단계적 중다회귀분석을 통해 검증하였다. 연구결과, 유아교사의 교사전문성과 교수효능감 및 성격 특성 간에는 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 교사전문성과 심리적 소진 간에는 부적 상관이 있는것으로 밝혀졌다. 단계적 중다회귀분석 결과, 유아교사의 ‘교수효능감’이 교사전문성에 가장강력한 영향을 미치는 정적 예측변인으로 나타났다. 하위요인 별로 분석한 결과, 교수효능감의 하위요인인 ‘긍정적 학습 환경 조성’이 유아교사의 교사전문성에 가장 강력하게 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌으며, 다음으로 성격 특성의 하위요인인 ‘친화성’이 유의미하게 영향을 미치는 정적 예측변인으로 나타났고, 추가적으로 성격 특성의 하위요인인 ‘신경증’ 이 부적 예측변인으로 밝혀졌다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the relationship among early childhood teachers’ professionalism, teaching efficacy, psychological burn-out and personality traits. The participants of this study were 130 kindergarten teachers and 130 preschool teachers working in S city. To collect data, ‘Teacher Professionalism Scale’, ‘Teacher Self Efficacy Scale’ (TSES), ‘Maslach Burnout Inventory’ (MBI), and ‘International Personality Item Pool’ (IPIP) were used. Collected data were analyzed with Pearson’s correlation and Step-wise Multi Regression. The results of this study showed a positive correlation among teacher professionalism, teaching efficacy, and personality traits, and a negative correlation between teacher professionalism and psychological burn-out. Teaching efficacy was a positive predictor that most effectively predicted teacher professionalism. Also, relative influence among teacher professionalism and subordinate factors of independent variables showed that 'creating a positive school environment', which is a subordinate factor of teaching efficacy, was found to be the strongest positive predictive factor, and 'agreeableness', which is a subordinate factor of personality trait, was found to be next, and 'neuroticism', which is a subordinate factor of personality trait, was found to be an additional negative predictive factor.-
dc.format.extent28-
dc.publisher한국영유아교원교육학회-
dc.title유아교사의 교사전문성과 교수효능감, 심리적 소진및 성격특성 간의 관계 및 영향력 분석-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation유아교육학논집, v.21, no.5, pp 5 - 32-
dc.identifier.kciidART002280409-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage32-
dc.citation.number5-
dc.citation.startPage5-
dc.citation.title유아교육학논집-
dc.citation.volume21-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorteacher professionalism-
dc.subject.keywordAuthorteaching efficacy-
dc.subject.keywordAuthorpsychological burn-out-
dc.subject.keywordAuthorpersonality trait-
dc.subject.keywordAuthor교사전문성-
dc.subject.keywordAuthor교수효능감 심리적 소진-
dc.subject.keywordAuthor성격 특성-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE