Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아의 이타성, 배려적 사고, 과학적 탐구능력에 미치는 영향Effects on the Inquiry Activities about the Appropriate Technology with Storytelling on Children's Altruism, Caring Thinking and Scientific Inquiry Ability

Authors
조현이조형숙
Issue Date
Aug-2020
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
inquiry activities about appropriate technology with storytelling; children’s altruism; children’s caring thinking; scientific inquiry ability; 스토리텔링 적정기술; 이타성; 배려적 사고; 과학적 탐구능력
Citation
유아교육학논집, v.24, no.4, pp 81 - 102
Pages
22
Journal Title
유아교육학논집
Volume
24
Number
4
Start Page
81
End Page
102
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/53932
DOI
10.32349/ECERR.2020.8.24.4.81
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 스토리텔링을 활용한 적정기술 탐구활동을 통해 만 5세 유아의 이타성, 배려적사고, 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행되었다. 이를 위해 C시에 위치한유치원 만 5세 유아40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 총 14회의 활동을 실시하였다. 실험집단은 스토리텔링 적정기술 탐구활동을 적용하였고, 비교집단은 주제중심 관련 과학활동을 적용하였다. 이타성, 배려적 사고, 과학적 탐구능력 측정 검사도구를 이용하여 자료를 수집하였으며 SPSS 22.0 프로그램으로 t-검증 분석을 실시하였다. 연구결과, 스토리텔링적정기술 탐구활동은 유아의 이타성, 배려적 사고, 과학적 탐구능력 증진에 긍정적인 영향을미치는 것으로 나타났다. 이 결과는 스토리텔링 적정기술 탐구활동이 유아교육 기관에서 유용하게 활용될 수 있음을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE