실외 자연놀이에서 2세 영아에게 나타나는 인지적 경험의 의미
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김미래 | - |
dc.contributor.author | 조형숙 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T10:57:05Z | - |
dc.date.issued | 2017-06 | - |
dc.identifier.issn | 1229-5809 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5697 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 실외 자연놀이 중 영아의 인지적 영역이 촉발되는 경험세계를 살펴봄으로써 영 아들의 인지적 발달을 지원하는 방안을 찾는 데 목적을 두고 수행되었다. 연구자는 2013년 6 월부터 11월까지 G어린이집 2세반에서 남아 5명과 여아 3명을 대상으로 하여 실외 자연놀이 에서 일어나는 인지적 경험에 대한 참여관찰을 하였다. 본 연구에서 설정한 두 개의 연구 문 제와 그에 대한 결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구문제는 ‘2세 영아는 어린이집 일과 중 일상 적으로 이루어지는 실외 자연놀이 활동을 통해 어떠한 인지적 경험을 하는가?’이다. 그 결과 2세 영아의 자연놀이에서의 인지적 경험은 ‘개념이해’와 ‘사고하기’로 나타났다. 2세 영아들의 개념이해 경험은 ‘자연물을 통한 범주화’, ‘수학개념’, ‘생물개념’에 대한 이해로 나타났으며, 사 고하기 경험은 ‘표상하기’, ‘인과관계 추론하기’, ‘문제해결하기’로 나타났다. 두 번째 연구 문제 는 ‘어린이집의 일과 중 일상적으로 이루어지는 실외 자연놀이를 통한 2세 영아의 인지적 경 험은 어떠한 교육적 의미를 갖는가?’이다. 2세 영아들의 자연놀이에 대한 교육적 의미는 ‘자 유로운 탐구의 발현’, ‘유연한 시간과 공간의 경험’, ‘수평적 교사의 역할’로 나타났다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this qualitative research was to explore the procedures, objects and their meanings of two-year-olds’ cognitive experiences during their outdoor nature play in a child care center. The participants of the study were eight two-year-olds’ in a child care center; five boys and three girls. The participant observations were made from June-November 2013. The results are as follows. First, two-year-olds’ cognitive expediencies about nature play were categorized into ‘concept understanding’ and ‘thinking’. It appeared that two-year-olds’ experienced ‘nature concepts’ through ‘categorization’, ‘mathematical concepts’ and ‘biological concepts’ in terms of concept understanding. Second, the educational meaning of two-old-years nature play appeared as follows: expression of free exploration, experiencing flexible time and space, and distant teacher’s role. | - |
dc.format.extent | 30 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국영유아교원교육학회 | - |
dc.title | 실외 자연놀이에서 2세 영아에게 나타나는 인지적 경험의 의미 | - |
dc.title.alternative | The Meaning of Two-year-olds` Cognitive Experience in Outdoor Nature Play | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 유아교육학논집, v.21, no.3, pp 163 - 192 | - |
dc.identifier.kciid | ART002243603 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 192 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 163 | - |
dc.citation.title | 유아교육학논집 | - |
dc.citation.volume | 21 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | two-year-old toddler | - |
dc.subject.keywordAuthor | outdoor nature play | - |
dc.subject.keywordAuthor | cognitive experience | - |
dc.subject.keywordAuthor | 2세 영아 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 실외 자연놀이 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 인지적 경험 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.