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클래식 음원의 흥행요인에 관한 실증적 연구

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dc.contributor.author김혜수-
dc.contributor.author장유진-
dc.contributor.author임성준-
dc.date.accessioned2022-09-07T06:40:15Z-
dc.date.available2022-09-07T06:40:15Z-
dc.date.issued2022-07-
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.issn2508-6723-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58698-
dc.description.abstract본 연구는 신호이론을 기반으로 디지털 클래식 음원의 흥행 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 실증분석을 진행하였다. 이를 위해 국내 음원 플랫폼 ‘지니’가 제공하는 클래식 주간차트를 활용하여 2020년 3월~ 2020년 10월까지(35주)의 기간 동안 차트 100위 내에 진입한 297개의 음원을 표본으로 설정하였다. 본 연구에서는 소비자들의 클래식 청취 선택에 영향을 줄 수 있는 신호로 아티스트의 수상 경력, 아티스트의 방송콘텐츠 연계, 클래식 음원차트 첫 주 상위권 진입, 기획사의 역량, 클래식 음악 레퍼토리의 대중성을 설정하여 이들이 해당 클래식 음원의 차트 상주기간에 미치는 영향을 통계적으로 검증하였다. 검증 결과, 아티스트의 방송콘텐츠 연계 여부와 클래식 음원차트 첫 주 상위권 진입 그리고 클래식 레퍼토리의 대중성이 클래식 음원의 차트 흥행에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 반면에 아티스트의 수상 경력과 기획사의 역량은 클래식 음원의 차트 흥행에 유의한 영향을 미치지 못했다. 본 연구는 경영학적 관점으로 수행된 클래식 음원의 흥행요인에 관한 최초의 실증적 연구로서 이후 클래식 관련 후속 연구에 기여할 수 있을 것으로 기대된다-
dc.description.abstractThis study conducted an exploratory empirical analysis on the factors affecting the performance of digital classical music based on signaling theory. For this purpose, using the classical weekly chart provided by the music platform Genie, 297 digital music sources that entered the top 100 chart from March 2020 to October 2020 (35 weeks). In this study, as signals that can influence consumers' choice to listen to classical nusic, we set an the artist's award history, artist's broadcast content linkage, taking the top spot in the first classical music chart entry, producing companies' competency, and the popularity of classical music repertoire. The effect of these signals on the chart success of digital classical music was verified subsequently. As a result of the verification, it was found that the artist's broadcast content linkage, taking the top spot in the first classical music chart entry, and the popularity of the classical music repertoire indeed had a positive effect on the chart success of a classical music. On the other hand, the artist's award history and the producing companies' competence did not significantly affect the chart success of digital classical music. This study is the first empirical study on the success factors of digital classical music performed from a business perspective, and is expected to contribute to subsequent studies related to classical music.-
dc.format.extent13-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국콘텐츠학회-
dc.title클래식 음원의 흥행요인에 관한 실증적 연구-
dc.title.alternativeAn Empirical Study on the Success Factors of Digital Classical Music-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2022.22.07.227-
dc.identifier.bibliographicCitation한국콘텐츠학회 논문지, v.22, no.7, pp 227 - 239-
dc.identifier.kciidART002862660-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage239-
dc.citation.number7-
dc.citation.startPage227-
dc.citation.title한국콘텐츠학회 논문지-
dc.citation.volume22-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor클래식 음원-
dc.subject.keywordAuthor신호이론-
dc.subject.keywordAuthor음원차트-
dc.subject.keywordAuthor흥행요인-
dc.subject.keywordAuthorClassical Music-
dc.subject.keywordAuthorSignaling Theory-
dc.subject.keywordAuthorMusic Charts-
dc.subject.keywordAuthorBox Office Success Factors-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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Lim, Seong Joon
경영경제대학 (경영학부(서울))
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