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Electronic Dance Music 페스티벌의 만족 및 행동의도 영향요인에 관한 연구

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dc.contributor.author이재연-
dc.contributor.author임성준-
dc.date.accessioned2022-11-08T02:40:09Z-
dc.date.available2022-11-08T02:40:09Z-
dc.date.issued2022-08-
dc.identifier.issn1598-6713-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58964-
dc.description.abstract본 연구는 관객들이 어떤 요인을 고려하여 EDM 페스티벌 방문을 선택하는지 파악 하고, 그 중 어떤 선택요인이 만족과 행동의도에 영향을 미치는지 분석하였다. 이를 위해 EDM 페스티벌 방문 경험이 있는 317명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분 석 결과, 관객의 EDM 페스티벌 선택요인은 총 9개(일체감 요인, 사교성 요인, 서비 스 요인, 정보 및 접근성 요인, DJ의 공연 요인, 명성 및 인지도 요인, 주류가격 및 다양성 요인, 프로모션 요인, 티켓 요인)로 규명되었다. 하지만 이런 EDM 페스티벌 선택요인 중 일체감 요인, DJ의 공연 요인, 주류가격 및 다양성 요인만이 만족 및 행 동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 EDM 페스티벌의 고 유한 특성인 사회적 상호작용과 관련된 일체성 요인은 관객의 만족과 행동의도에 가 장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 본 연구의 결과는 EDM 페스티벌 기획 및 마케팅에 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것이다.-
dc.description.abstractThis study identified what factors the audience considers when choosing to visit the EDM festival, and analyzed which selection factors affect satisfaction and behavioral intentions. To this end, a survey was conducted with 317 people who had visited EDM festivals. As a result of the analysis, the audience's choice of EDM festivals were identified as 9 factors (sense of unity factor, sociability factor, service factor, information and accessibility factor, DJ's performance factor, reputation and recognition factor, alcohol price and diversity factor, promotion factor, ticket factor). However, among these EDM festival selection factors, only the sense of unity factor, DJ performance factor, alcoholic beverage price and diversity factor were found to have a significant positive (+) effect on satisfaction and behavioral intention. In particular, it was found that the sense of unity factor related to social interaction, which is a characteristic of EDM festivals, has the greatest influence on the satisfaction and behavioral intention of the audience. The results of this study will be able to provide practical implications for EDM festival planning and marketing.-
dc.format.extent28-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국문화경제학회-
dc.titleElectronic Dance Music 페스티벌의 만족 및 행동의도 영향요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Factors Affecting Satisfaction and Behavioral Intention of Electronic Dance Music Festival-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.36234/kace.2022.25.2.145-
dc.identifier.bibliographicCitation문화경제연구, v.25, no.2, pp 145 - 172-
dc.identifier.kciidART002877411-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage172-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage145-
dc.citation.title문화경제연구-
dc.citation.volume25-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorEDM Festival-
dc.subject.keywordAuthorSelection Factor-
dc.subject.keywordAuthorSatisfaction-
dc.subject.keywordAuthorBehavioral Intention-
dc.subject.keywordAuthorSense of Unity-
dc.subject.keywordAuthorEDM 페스티벌-
dc.subject.keywordAuthor선택요인-
dc.subject.keywordAuthor만족-
dc.subject.keywordAuthor행동의도-
dc.subject.keywordAuthor일체감-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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Lim, Seong Joon
경영경제대학 (경영학부(서울))
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