Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

감사 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author박소영-
dc.contributor.author김민진-
dc.date.available2019-03-08T11:36:04Z-
dc.date.issued2017-03-
dc.identifier.issn1598-3277-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5904-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향을 조사하는데 있다. 연구대상은 서울시 소재 두 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 통제집단 20명)을 선정하였다. 실험집단 유아들에게는 5주 동안 매주 3회씩 총 15회기의 그림책을 활용한 감사교육을 통제집단 유아에게는 누리과정에 기초한 생활 주제별 그림책 읽기 후 확장 활동을 실시하였다. 연구결과 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 행복감 증진에도 긍정적인 영향을 미친 것으로나타났다. 본 결과는 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향과 행복감을 향상시키기 위한 유용한 교수방안이 될 수 있음을 시사한다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the influences of gratitude education using picture books on the gratitude disposition and happiness of children. A total of 40 children (20 each for the experimental and control group) who were 5 years old and attended 2 childcare centers in Seoul were selected as the research subjects. The experiments were done as follows. For the experimental group, the children joined a total of 15 sessions for five weeks from October 12 to November 13, 2015. The children in the experimental group-participated in gratitude education using picture books. For the control group, the children participated in life topic education activities based on the Nuri curriculum targeting five-year-olds. The findings of the research are summarized as follows. First, gratitude education using picture books has a positive influence on the gratitude disposition of young children. Second, gratitude education using picture books has a positive influence on the happiness of young children. In conclusion, the results indicate that gratitude education using picture books is a suitable instructional method for enhancing the gratitude disposition and happiness of young children.-
dc.format.extent22-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국어린이문학교육학회-
dc.title감사 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effects of Gratitude Education using Picture Books on the Gratitude Disposition and Happiness of Children-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation어린이문학교육연구, v.18, no.1, pp 1 - 22-
dc.identifier.kciidART002209474-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage22-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage1-
dc.citation.title어린이문학교육연구-
dc.citation.volume18-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorPicture Book-
dc.subject.keywordAuthorGratitude Education-
dc.subject.keywordAuthorGratitude Disposition-
dc.subject.keywordAuthorHappiness-
dc.subject.keywordAuthor그림책-
dc.subject.keywordAuthor감사교육-
dc.subject.keywordAuthor감사성향-
dc.subject.keywordAuthor행복감-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE