감사 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 박소영 | - |
dc.contributor.author | 김민진 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T11:36:04Z | - |
dc.date.issued | 2017-03 | - |
dc.identifier.issn | 1598-3277 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5904 | - |
dc.description.abstract | 본 연구의 목적은 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향을 조사하는데 있다. 연구대상은 서울시 소재 두 어린이집에 재원 중인 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 통제집단 20명)을 선정하였다. 실험집단 유아들에게는 5주 동안 매주 3회씩 총 15회기의 그림책을 활용한 감사교육을 통제집단 유아에게는 누리과정에 기초한 생활 주제별 그림책 읽기 후 확장 활동을 실시하였다. 연구결과 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 행복감 증진에도 긍정적인 영향을 미친 것으로나타났다. 본 결과는 그림책을 활용한 감사교육이 유아의 감사성향과 행복감을 향상시키기 위한 유용한 교수방안이 될 수 있음을 시사한다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine the influences of gratitude education using picture books on the gratitude disposition and happiness of children. A total of 40 children (20 each for the experimental and control group) who were 5 years old and attended 2 childcare centers in Seoul were selected as the research subjects. The experiments were done as follows. For the experimental group, the children joined a total of 15 sessions for five weeks from October 12 to November 13, 2015. The children in the experimental group-participated in gratitude education using picture books. For the control group, the children participated in life topic education activities based on the Nuri curriculum targeting five-year-olds. The findings of the research are summarized as follows. First, gratitude education using picture books has a positive influence on the gratitude disposition of young children. Second, gratitude education using picture books has a positive influence on the happiness of young children. In conclusion, the results indicate that gratitude education using picture books is a suitable instructional method for enhancing the gratitude disposition and happiness of young children. | - |
dc.format.extent | 22 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국어린이문학교육학회 | - |
dc.title | 감사 관련 그림책 읽기 활동이 유아의 감사성향과 행복감에 미치는 영향 | - |
dc.title.alternative | The Effects of Gratitude Education using Picture Books on the Gratitude Disposition and Happiness of Children | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 어린이문학교육연구, v.18, no.1, pp 1 - 22 | - |
dc.identifier.kciid | ART002209474 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 22 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 1 | - |
dc.citation.title | 어린이문학교육연구 | - |
dc.citation.volume | 18 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Picture Book | - |
dc.subject.keywordAuthor | Gratitude Education | - |
dc.subject.keywordAuthor | Gratitude Disposition | - |
dc.subject.keywordAuthor | Happiness | - |
dc.subject.keywordAuthor | 그림책 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 감사교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 감사성향 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 행복감 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.