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문화예술 광고 플랫폼 앱의 사용자 경험(UX) 연구: 허니콤 모델을 통한 비판적 사례분석

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dc.contributor.author안혜진-
dc.contributor.author이승하-
dc.date.accessioned2022-11-16T02:40:22Z-
dc.date.available2022-11-16T02:40:22Z-
dc.date.issued2022-09-
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.issn2508-6723-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/59058-
dc.description.abstract본 연구는 문화예술 광고 플랫폼 앱을 중심으로 앱의 사용자 경험을 비판적 관점에서 고찰하였다. 이는 관련 앱의 방향성을 검토하고 사용성을 높일 수 있는 대안적 접근 방안을 제언하고자 하는 목적을 지닌다. 본 연구는 ‘무비프리’ 앱을 선정한 후 휴리스틱 검사법을 활용하여 심층적으로 탐색하였으며 그중 허니콤 모델을 재구성하여 해당 사례의 유용성·사용성·매력성·검색성·접근성·신뢰성을 분석하였다. 첫째, 가격 요소에 대한 사용자의 호의적 반응이 콘텐츠와 인터페이스의 유용성과는 큰 상관관계가 없기에 독창적 가치를 통해 시장에서 경쟁우위를 점해야 한다. 둘째, 소비자 경로 프로세스 분석 결과 사용자들은 앱에 대해 인지한 첫 순간부터 서비스와 연속적으로 교감하는 것으로 나타났다. 셋째, 사용자가 앱의 이용에 불편을 느끼면 사용자와 앱 상호간의 장기적 관계를 구축하는 데 실패요인으로 작용한다. 마지막으로 양질의 문화예술 콘텐츠를 이용할 수 있으리라는 사용자의 기대를 충족시킬 수 있도록 브랜드의 정체성을 명확하게 수립하고 제품 인지도 향상 전략을 꾀해야 한다.-
dc.description.abstractThis study critically analyzed the user experience (UX) of mobile applications, focusing on the advertising platforms of mobile applications for culture and arts content. This study aims to examine the direction for growth of the related mobile applications and propose alternative approaches to improve usability. In this study, a mobile app named 'Moviepre' was selected, and a heuristic evaluation was performed for in-depth exploration. For the selected case, the UX Honeycomb model was reconstructed to analyze useful, usable, desirable, findable, accessible, and credible elements of the case. First, since the users' preference for the price factor did not show a significant correlation with the usefulness of the content and the interface, it is necessary to make sure that the mobile application has unique values to gain a competitive advantage in the market. Second, by adopting customer path stages for analysis, the result indicated that users continuously interact with the service from the first moment they are aware of the mobile application. Third, if the user feels uncomfortable, it is likely that these factors hinder the establishment of a long-term relationship between the users and the mobile application. Finally, brand identity should be clearly established, and brand image strategy needs to be developed to satisfy users' expectations that high-quality culture and arts content will be available through the mobile application.-
dc.format.extent18-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국콘텐츠학회-
dc.title문화예술 광고 플랫폼 앱의 사용자 경험(UX) 연구: 허니콤 모델을 통한 비판적 사례분석-
dc.title.alternativeUser Experience (UX) Analysis of Advertising Platform Mobile Applications for Culture and Arts Content: Critical case study based on the UX Honeycomb model-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2022.22.09.001-
dc.identifier.bibliographicCitation한국콘텐츠학회 논문지, v.22, no.9, pp 1 - 18-
dc.identifier.kciidART002879762-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage18-
dc.citation.number9-
dc.citation.startPage1-
dc.citation.title한국콘텐츠학회 논문지-
dc.citation.volume22-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor문화예술 광고 플랫폼 앱-
dc.subject.keywordAuthor사용자 경험(UX)-
dc.subject.keywordAuthor사례 분석-
dc.subject.keywordAuthor휴리스틱 검사법-
dc.subject.keywordAuthor허니콤 모델-
dc.subject.keywordAuthorAdvertising Platform Mobile Applications for Culture and Arts Content-
dc.subject.keywordAuthorUser Experience (UX)-
dc.subject.keywordAuthorCase Study-
dc.subject.keywordAuthorHeuristic Evaluation-
dc.subject.keywordAuthorHoneycomb Model-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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