Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

애플리케이션 기반 수학교육이 유아의 수학능력과 애플리케이션 활용 태도에 미치는 영향

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author조형숙-
dc.contributor.author김민정-
dc.contributor.author조은지-
dc.date.accessioned2023-02-10T06:41:10Z-
dc.date.available2023-02-10T06:41:10Z-
dc.date.issued2022-10-
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.issn2671-776X-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/60444-
dc.description.abstract목적 본 연구는 애플리케이션 기반 수학교육이 유아의 수학능력과 애플리케이션 활용 태도에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 방법 이를 위해 수도권 소재 유아교육기관 만3~5세 유아 87명(실험집단 45명, 비교집단 42명)을 대상으로 선정하며 총 10주간활동을 실시하였다. 실험집단은 가정에서 부모와 함께 수학교육용 애플리케이션 내의 수학 활동을 진행하였고, 비교집단은 실험집단 유아가 경험하는 수학교육의 내용과 동일한 개념으로 구성된 활동지를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 Window용 프로그램을 사용하여 통계 처리하였다. 실험처치 전⋅후 실험집단과 유아 수학능력, 교육용 애플리케이션 활용 태도를 측정하고, 공변량분석(ANCOVA) 및 독립표본 T검증(t-test)을 실시하여 자료를 분석하였다. 결과 애플리케이션 기반 유아수학교육이 유아의 수학능력과 애플리케이션 활용 태도에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 유아의 수학적 능력은 하위 영역 중 수와 연산, 기하, 측정에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유아의 교육용 애플리케이션 활용 태도는 하위 영역 중 유능감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론 본 연구는 애플리케이션을 활용한 수학 활동이 유아기 수학교육에 효과적인 방법이 될 수 있음을 시사한다.-
dc.description.abstractObjectives This study is to examine the effects of application-based mathematics education on young children's mathematical ability and attitude to application utilization. Methods The purposes of this study wFor this purpose, 87 children aged 3 to 5 years (45 experimental group and 42 comparative group) were selected from early childhood education institutions in the metropolitan area. The experimental group conducted mathematical activities in the mathematics education application with parents at home, and the comparative group used the activity sheets consisting of the same concept as the contents of the mathematics education experienced by the experimental group. The collected data were statistically processed using the program for SPSS 25.0 Windows. Before and after the experiment, the experimental group, the infant's mathematical ability, and the attitude of using educational applications were measured, and the data were analyzed by conducting covariance analysis (ANCOVA) and independent sample T-test. Results Application-based early childhood mathematics education has a significant effect on young children's mathematical ability and attitude to use applications. The mathematical ability of the children was found to affect the number, operation, geometry, and measurement of the sub-areas, and the attitude of the children's use of educational applications had a positive effect on the competence of the sub-areas. Conclusions This study suggests that application-based mathematics activities can be an effective method for early childhood mathematics education.-
dc.format.extent17-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher학습자중심교과교육학회-
dc.title애플리케이션 기반 수학교육이 유아의 수학능력과 애플리케이션 활용 태도에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effect of Application-based Mathematics Education on Mathematical Ability and App Utilization Attitude of Young Children-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.22251/jlcci.2022.22.19.753-
dc.identifier.bibliographicCitation학습자중심교과교육연구, v.22, no.19, pp 753 - 769-
dc.identifier.kciidART002887007-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage769-
dc.citation.number19-
dc.citation.startPage753-
dc.citation.title학습자중심교과교육연구-
dc.citation.volume22-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorearly childhood mathematics education-
dc.subject.keywordAuthorapplication-
dc.subject.keywordAuthormathematics ability-
dc.subject.keywordAuthorapplication utilization attitude-
dc.subject.keywordAuthor유아수학교육-
dc.subject.keywordAuthor애플리케이션-
dc.subject.keywordAuthor수학능력-
dc.subject.keywordAuthor애플리케이션 활용 태도-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE