Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 소진이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 보육교사의 놀이민감성 병렬다중매개효과The effect of childcare teacher's burnout on children's playfulness: Parallel multiple mediating effect on childcare teacher's play sensitivity

Authors
홍석영임해진장소현
Issue Date
2021
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
childcare teacher; burnout; play sensitivity; playfulness; 보육교사; 소진; 놀이민감성; 놀이성
Citation
유아교육연구, v.41, no.6, pp 433 - 450
Pages
18
Journal Title
유아교육연구
Volume
41
Number
6
Start Page
433
End Page
450
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/62712
DOI
10.18023/kjece.2021.41.6.018
ISSN
1226-9565
2733-9637
Abstract
본 연구의 목적은 보육교사의 소진이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 보육교사의 놀이민감성의 매개역할을 살펴보는 것이다. 이를 위해 보육교사 243명을 대상으로 자료를 수집해SPSS 22.0과 PROCESS macro 3.5.3으로 분석했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 소진은 놀이지원, 놀이해석, 유아이해, 놀이관찰과 유아의 놀이성에 부적인 영향을 미쳤다. 또한 놀이지원, 유아이해, 놀이관찰은 유아의 놀이성에 정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 보육교사의 소진이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 보육교사의 놀이민감성은 부적인 매개효과가나타났다. 셋째, 보육교사의 소진이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 구체적으로 보육교사의놀이지원, 유아이해, 놀이관찰이 부적 매개변인으로 작용했다. 이러한 본 연구의 결과는 유아의놀이성에 영향을 미치는 교사의 놀이민감성 신장을 위한 기초 자료를 제공할 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE