Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

주의력결핍 과잉행동장애(ADHD)가 있는 아동청소년의 부모에 관한 국내 연구동향 분석: 2000년∼2022년Research Trends on Parents of Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD): 2000∼2022

Authors
이선혜이지혜
Issue Date
Jun-2023
Publisher
한국가족치료학회
Keywords
ADHD 부모; 가족체계; 부모 개입; 임파워먼트; ADHD parents; family system; parental intervention; empowerment
Citation
가족과 가족치료, v.31, no.2, pp 211 - 242
Pages
32
Journal Title
가족과 가족치료
Volume
31
Number
2
Start Page
211
End Page
242
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/67550
DOI
10.21479/kaft.2023.31.2.211
ISSN
2384-1516
2713-9271
Abstract
연구목적: 본 연구는 2000년대부터 2022년 12월까지 한국연구재단 등재학술지에 게재된 논문 51편을 대상으로 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD)로 진단받은 아동청소년의 부모에 관한 국내 연구의 동향을 분석했다. 연구방법: 이를 위해 분석대상 논문을 하위주제, 연구방법, 자료수집 및 분석방법 면에서 부모자녀 요인 연구(n=21), 양육경험 연구(n=8), 부모 개입 연구(n=22)로 구분하여 개별 논문들의 특성을 파악하고, 이를 토대로 연구 경향에 대한 비판적 분석을 수행했다. 연구결과: 부모자녀 요인 연구는 다양한 부모관련 요인과 ADHD 관련성을 살펴본 것과 ADHD 자녀 요인과 부모 양육부담의 관련성을 살펴본 것으로 분류되며 병리 및 취약요인에 역점을 둔 공통점이 있었다. 부모 개입 연구에서는 소수 가족치료 개입을 제외하고 대다수가 부모 교육과 인지행동치료를 적용했으며, 병리에 초점을 둔 측정도구나 성과지표를 일관되게 사용한 점이 주목되었다. 한편 부모경험 연구는 전체의 16%에 불과하지만 ADHD 자녀를 양육하고 돌보는 내부자 경험과 입장을 조명한 의의가 있다. 결론: 부모를 자녀 병리에 대한 원인제공자나 관리통제자에서 돌봄경험의 자산을 보유한 주체로 초점 전환하고 이를 확장하는 대안적, 임파워먼트 개입의 필요성을 적시하였다.
Objectives: This study analyzed the trends in research on parents of children and adolescents diagnosed with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), published in Korea from the 2000 to 2022. Methods: Fifty-one articles were selected based on their subtopics, research methods, and data collection and analysis methods, and were grouped into studies on parent-child factors (n=21), parenting experiences (n=8), and parental intervention (n=22); and their characteristics and the trends were critically examined. Results: Studies examined either various parental factors related to ADHD or the relationship between ADHD child factors and parental caregiving burden; however, both tend to focus on pathology or vulnerability. Most intervention studies applied parental education and cognitive behavioral therapy, except for a few studies that utilized family therapy. Repeated use of outcome indices related to pathology was notable across different studies. While only 16% of the studies were on parental experiences, they shed light on the perspectives of those who raise and care for children with ADHD. Conclusion: This study highlights the need for alternative and empowering interventions with parents as assets possessing caregiving experiences.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sun Hae photo

Lee, Sun Hae
사회과학대학 (사회복지)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE