게임사의 위기상황에 따른 이용자의 위기 직면 태도 연구 : 확률형 아이템 비즈니스 모델 반발을 중심으로
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김준석 | - |
dc.contributor.author | 위정현 | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-19T06:30:35Z | - |
dc.date.available | 2024-03-19T06:30:35Z | - |
dc.date.issued | 2024-02 | - |
dc.identifier.issn | 1598-4540 | - |
dc.identifier.issn | 2287-8211 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/72922 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 게임사의 위기 사건 발생 시 위기가 게임 이용자 태도에 미치는 영향을 알아보고자 이용자 유형 간의 비교 분석을 실시하였으며, 게임 내 사회적 상호작용, 과금 의도, 기업 이미지가 이용자 이탈에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다.분석결과 성별, 커뮤니티 이용 여부, 이용시간, 과금액 집단 간의 유의한 차이가 나타났다. 또한게임 내 사회적 상호작용, 과금 의도, 기업 이미지가 이용자 이탈에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. | - |
dc.description.abstract | This Study conducted a comparative analysis between user types on the effect of crisis on game user attitudes when a crisis event occurred at game companies, and analyzed the impact of in-game social interaction, billing intentions, and corporate image on user churn. We found the following results Significant differences were found between gender, community usage, usage time, and payment groups, and in-game social interaction, payment intent, and corporate image had a significant impact on user churn. | - |
dc.format.extent | 16 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국게임학회 | - |
dc.title | 게임사의 위기상황에 따른 이용자의 위기 직면 태도 연구 : 확률형 아이템 비즈니스 모델 반발을 중심으로 | - |
dc.title.alternative | A study of user attitudes towards crisis in gaming companies: Focusing on loot box Business Model Repulsion | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.7583/JKGS.2024.24.1.119 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국게임학회 논문지, v.24, no.1, pp 119 - 134 | - |
dc.identifier.kciid | ART003051843 | - |
dc.description.isOpenAccess | Y | - |
dc.citation.endPage | 134 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 119 | - |
dc.citation.title | 한국게임학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 24 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Corporate Crisis | - |
dc.subject.keywordAuthor | Game Company | - |
dc.subject.keywordAuthor | Business Model | - |
dc.subject.keywordAuthor | loot box | - |
dc.subject.keywordAuthor | User churn | - |
dc.subject.keywordAuthor | 기업 위기 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 게임사 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 비즈니스모델 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 확률형 아이템 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 이용자 이탈 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
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