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럭셔리 핸드백의 시그니처 하드웨어 유형과 특성 분석 연구A Study of Signature Hardware Types and Characteristics of Luxury Handbags

Authors
임상덕이동렬
Issue Date
Mar-2024
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
Brand Prominence; Luxury; Handbag Design; Signature Hardware.; 브랜드 현저성; 럭셔리; 핸드백 디자인; 시그니처 하드웨어
Citation
한국디자인문화학회지, v.30, no.1, pp 291 - 302
Pages
12
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
30
Number
1
Start Page
291
End Page
302
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/73892
DOI
10.18208/ksdc.2024.30.1.291
ISSN
1598-6497
Abstract
오늘날 럭셔리 핸드백 산업은 지난 수십 년 동안지속적인 성장을 해왔으며, 2010년대에 들어오면서 새로운 시장의 판로를 확장해오고 있다. 현재는 새로운소비계층인 밀레니얼 세대와 Z세대의 유입을 통해서성장하는 중이다. 럭셔리 핸드백 디자인 구성요소에서디자인 시그니처는 브랜드의 핵심적인 가치와 본질을드러낸다고 할 수 있다. 본 연구는 럭셔리 핸드백에서‘브랜드 현저성’, ‘Brand Prominence’를 나타내는 중요한 제품 요소인 핸드백 로고 하드웨어에 대한 기존선행연구들을 보완하여 ‘시그니처 하드웨어’라는 새로운 개념을 제안하였다. 시그니처 하드웨어는 브랜드를상징하고 소비자가 인식할 수 있으며, 브랜드의 창의적인 방향성을 담은 디자인 시그니처 역할을 할 수있다. 시그니처 하드웨어는 로고 하드웨어와 아이코닉하드웨어로 분류할 수 있으며, 기능과 장식 요소를 통해서 세부 유형을 분류할 수 있다. 직접 로고를 ‘시끄럽게’드러내는 로고 하드웨어와 브랜드 상징을 ‘조용하게’드러내는 아이코닉 하드웨어는 젊은 고객들과 변화하는 문화에 대응하기 위한 새로운 핸드백 디자인전략으로 활용될 수 있다. 최근 럭셔리 핸드백의 시그니처 하드웨어는 창의적인 방향성을 가지고 ‘전통을재해석’하며, ‘새로운 문화 연결’을 시도하고, ‘예술화전략’을 나타내는 특성이 있다는 것을 분석하였다.
Today’s luxury handbag industry has been growing steadily for decades and has been expanding into new markets since the 2010s. It is currently growing through the influx of new consumer segments: millennials and Gen Z. As a design component of luxury handbags, the design signature reveals the core values and essence of the brand. This study complements the existing literature on handbag logo hardware as an important product element that represents ‘brand prominence’ in luxury handbags and proposes a new concept of ‘signature hardware’. Signature hardware can symbolize the brand, be recognized by consumers, and serve as the design signature of the brand’s creative direction. Signature hardware can be categorized into logo hardware and iconic hardware, which can be further subdivided into functional and decorative elements. Logo hardware, which directly reveals the logo “loudly” and iconic hardware, which reveals the brand symbol “quietly”, can be utilized as a new handbag design strategy to respond to younger customers and changing culture. The analysis shows that the signature hardware of recent luxury handbags has the characteristics of having a creative direction, “reinterpreting tradition”, attempting to “connect new cultures”, and representing an “artification strategy”.
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