다변량토빗모형을 이용한 문화예술교육 경험이 문화예술 소비에 미치는 영향에 관한 분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 진현정 | - |
dc.contributor.author | 오현석다라 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T13:59:02Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.issn | 1598-8651 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7580 | - |
dc.description.abstract | [연구목적]본 연구에서는 유․아동기와 청소년기의 문화예술교육이 문화예술 장르별 소비에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하였다. [연구방법]분석에 사용한 자료는 ‘2014 문화향수실태조사’이며, 한 명의 소비자가 하나의 문화예술장르에 국한되어 소비하는 것이 아니라 다양한 장르의 문화예술부문을 소비한다는 점을 고려하여 다변량토빗모형을 이용하여 분석하였다. [연구결과]추정 결과에 따르면, 문화예술교육 경험이 없는 경우보다 청소년기에 교육 경험이 있는 사람들의 관람횟수가 모든 장르에 걸쳐서 많은 것으로 나타났다. 특히, 미술전시회, 서양음악, 연극/뮤지컬의 경우에는 유․아동기 또는 청소년기에 문화예술교육 경험이 있거나 두 시기 모두 문화예술교육 경험이 있는 경우 관람횟수가 늘어나는 것으로 나타났다. 또한, 지난 1년 간 문화예술교육 경험이 있는 경우 영화를 제외한 모든 장르의 관람횟수가 늘어나는 것으로 나타났다. 이는 문화예술교육 경험이 문화예술 소비에 있어서 중요한 문화자본임을 간접적으로 제시한다고 볼 수 있다. [연구의 시사점]장기적인 측면에서 문화예술 수요를 늘리기 위해서는 문화예술교육 경험의 기회를 다양하게 제공하여 어린 시절에 문화자본을 형성토록 하는 것이 중요하다고 할 수 있다. | - |
dc.description.abstract | [Purpose]This study examines the effect of arts and culture education at childhood(3-12) and youth(13-18) on the consumption of cultural arts products. [Methodology]Considering the correlation between the consumption of various cultural arts products, a multivariate tobit model was incorporated to the data of ‘2014 National Investigation on Realities of Cultural Enjoyment’. [Findings]According to empirical results, the number of viewing of those who have education experience in adolescence is higher than that of the non-experience for all genres of cultural arts. In particular, in the case of art exhibitions, classical music, and theater/musicals, those who have experience of art and culture education at childhood and/or youth enjoy relatively more of the cultural arts products. In addition, the experience of cultural education in the last year is proven to be a factor for increasing the number of viewing all genres of cultural arts products, except for cinema. This suggests that experience in arts and culture education is an important cultural capital. [Implications]Our results indicate that formation of cultural capital at childhood through experience of arts and culture education is important in order to increase the demand for arts and cultural products. | - |
dc.format.extent | 23 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국경영교육학회 | - |
dc.title | 다변량토빗모형을 이용한 문화예술교육 경험이 문화예술 소비에 미치는 영향에 관한 분석 | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.23839/kabe.2016.31.6.203 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 경영교육연구, v.31, no.6, pp 203 - 225 | - |
dc.identifier.kciid | ART002187073 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 225 | - |
dc.citation.number | 6 | - |
dc.citation.startPage | 203 | - |
dc.citation.title | 경영교육연구 | - |
dc.citation.volume | 31 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Cultural capital | - |
dc.subject.keywordAuthor | Arts and culture education | - |
dc.subject.keywordAuthor | Consumption of cultural arts prodcuts | - |
dc.subject.keywordAuthor | Multivariate tobit model | - |
dc.subject.keywordAuthor | 문화자본 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 문화예술교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 문화예술 소비 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 다변량토빗모형 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.