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피드백 제공방식과 강화 경험이 품질관리 수행에 미치는 효과

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dc.contributor.author채송화-
dc.contributor.author오세진-
dc.date.available2019-03-08T14:39:34Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7937-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 상이한 피드백 제공방식과 피드백 제공자와 수용자 간의 강화경험이 품질관리 수행에 미치는 영향을 검증하는 것이었다. C 대학 및 대학원의 재학생 100명을 대상으로 실험을 수행하였다. 본 연구에서는 컴퓨터를 사용하여 상품을 생산하는 가상의 휴대폰 조립과제를 사용하였다. 본 연구의 독립변인은 두 가지의 피드백 제공방식(면대면과 이메일)과 강화경험의 유무였으며, 종속변인으로는 참가자들의 수행 정확도를 측정하였다. 2X2 집단 간 설계가 적용되었으며 실험은 총 4회기로써 사전회기 1회기와 실험회기 3회기로 각 회기는 30분으로 구성되었다. 연구 결과 강화경험을 가지고 있는 경우 두 가지 피드백의 품질관리 정확도 향상 효과가 유사하게 나타났으나 강화경험이 없는 경우에는 면대면 피드백이 품질관리 정확도 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 두 가지 피드백 제공방식과 피드백 제공자와 수용자 간의 강화경험에 따라 수행에 미치는 피드백의 효과가 달라질 수 있음을 알 수 있다.-
dc.description.abstractThis study examined the relative effects of different feedback delivery method (face-to-face vs. e-mail) and reinforcement history on work performance. Participants were asked to work on a simulated mobile phone assembly task. They performed for 30 minutes per session and attended 4 sessions. The dependents variable was the percentage of correctly completed work tasks. Of 100 participants recruited, 50 had a reinforcement history and another 50 had no reinforcement history with the feedback provider in this study. The participants in each group were randomly assigned into two experimental conditions: face-to-face feedback and e-mail feedback. The results showed that for the participants who had reinforcement history, the two feedback delivery methods did not produce a significant difference in the percentage of correctly completed work tasks. However, for those who had no reinforcement history, the two feedback methods did produce a significant difference.-
dc.format.extent10-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국콘텐츠학회-
dc.title피드백 제공방식과 강화 경험이 품질관리 수행에 미치는 효과-
dc.title.alternativeThe Relative Effects of the Feedback Delivery Method(Face-to-Face vs. e-mail) and Reinforcement History on Quality Control Work Performance-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2016.16.09.117-
dc.identifier.bibliographicCitation한국콘텐츠학회 논문지, v.16, no.9, pp 117 - 126-
dc.identifier.kciidART002151015-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage126-
dc.citation.number9-
dc.citation.startPage117-
dc.citation.title한국콘텐츠학회 논문지-
dc.citation.volume16-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorface-to-face Feedback-
dc.subject.keywordAuthore-mail Feedback-
dc.subject.keywordAuthorReinforcement History-
dc.subject.keywordAuthor면대면 피드백-
dc.subject.keywordAuthor이메일 피드백-
dc.subject.keywordAuthor강화 경험-
dc.subject.keywordAuthor품질관리-
dc.subject.keywordAuthor수행 정확도-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

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