피드백 제공방식과 강화 경험이 품질관리 수행에 미치는 효과
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 채송화 | - |
dc.contributor.author | 오세진 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T14:39:34Z | - |
dc.date.issued | 2016-08 | - |
dc.identifier.issn | 1598-4877 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7937 | - |
dc.description.abstract | 본 연구의 목적은 상이한 피드백 제공방식과 피드백 제공자와 수용자 간의 강화경험이 품질관리 수행에 미치는 영향을 검증하는 것이었다. C 대학 및 대학원의 재학생 100명을 대상으로 실험을 수행하였다. 본 연구에서는 컴퓨터를 사용하여 상품을 생산하는 가상의 휴대폰 조립과제를 사용하였다. 본 연구의 독립변인은 두 가지의 피드백 제공방식(면대면과 이메일)과 강화경험의 유무였으며, 종속변인으로는 참가자들의 수행 정확도를 측정하였다. 2X2 집단 간 설계가 적용되었으며 실험은 총 4회기로써 사전회기 1회기와 실험회기 3회기로 각 회기는 30분으로 구성되었다. 연구 결과 강화경험을 가지고 있는 경우 두 가지 피드백의 품질관리 정확도 향상 효과가 유사하게 나타났으나 강화경험이 없는 경우에는 면대면 피드백이 품질관리 정확도 향상에 더 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 두 가지 피드백 제공방식과 피드백 제공자와 수용자 간의 강화경험에 따라 수행에 미치는 피드백의 효과가 달라질 수 있음을 알 수 있다. | - |
dc.description.abstract | This study examined the relative effects of different feedback delivery method (face-to-face vs. e-mail) and reinforcement history on work performance. Participants were asked to work on a simulated mobile phone assembly task. They performed for 30 minutes per session and attended 4 sessions. The dependents variable was the percentage of correctly completed work tasks. Of 100 participants recruited, 50 had a reinforcement history and another 50 had no reinforcement history with the feedback provider in this study. The participants in each group were randomly assigned into two experimental conditions: face-to-face feedback and e-mail feedback. The results showed that for the participants who had reinforcement history, the two feedback delivery methods did not produce a significant difference in the percentage of correctly completed work tasks. However, for those who had no reinforcement history, the two feedback methods did produce a significant difference. | - |
dc.format.extent | 10 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국콘텐츠학회 | - |
dc.title | 피드백 제공방식과 강화 경험이 품질관리 수행에 미치는 효과 | - |
dc.title.alternative | The Relative Effects of the Feedback Delivery Method(Face-to-Face vs. e-mail) and Reinforcement History on Quality Control Work Performance | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.5392/JKCA.2016.16.09.117 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국콘텐츠학회 논문지, v.16, no.9, pp 117 - 126 | - |
dc.identifier.kciid | ART002151015 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 126 | - |
dc.citation.number | 9 | - |
dc.citation.startPage | 117 | - |
dc.citation.title | 한국콘텐츠학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 16 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | face-to-face Feedback | - |
dc.subject.keywordAuthor | e-mail Feedback | - |
dc.subject.keywordAuthor | Reinforcement History | - |
dc.subject.keywordAuthor | 면대면 피드백 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 이메일 피드백 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 강화 경험 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 품질관리 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 수행 정확도 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.