유년층의 스마트 미디어 리터러시 유형과부모와 교사의 중재 영향
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 장석준 | - |
dc.contributor.author | 박창희 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T14:57:20Z | - |
dc.date.issued | 2016-06 | - |
dc.identifier.issn | 1598-4877 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8073 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 유년층에게 나타나는 스마트 미디어 리터러시 유형을 알아보고 이에 따른 부모 및 교사의 중재 유형의 영향력을 분석하였다. 유년층의 경우, 향후의 미디어 교육 방향에 있어 요인 형성이 이루어지는 시기인 만큼 스마트 미디어 리터러시 유형과 그에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이 의미있는 일이다. 연구결과, 유년층의 스마트 미디어 사용에 있어서 ‘지각리터러시’와 ‘비판리터러시’와 같은 유형의 리터러시 패턴을 나타내는 것으로 조사되었다. 지각리터러시에 대한 영향력으로 성별, 학년, 이용시간, 부모 맞벌이, 부모의 적극적 중재, 소극적 중재 그리고 교사의 적극적 중재, 소극적 중재가 유의미한 변인으로 조사되었다. 또한, 비판리터러시의 경우 이용시간, 부모 맞벌이 그리고 부모의 적극적·소극적 중재가 영향력을 가지고 있는 것으로 나타났으나 지각리터러시와 비교하여 성별과 학년 그리고 교사의 중재는 영향력을 가지고 있지 않은 것으로 조사되었다. 이는 유년층의 경우 학교에서의 교사 영향력보다는 가정에서의 부모 영향력이 크다는 것을 말하는 것으로 사회·정책적으로도 이점을 주목할 필요가 있을 것이다. | - |
dc.description.abstract | This study is to identify different patterns of childhood’s smart media literacy and to predict factors relating to smart media literacy behaviors. Also, the purpose of the present study is to examine parents’ and teachers’ mediation of childhood’s smart media literacy. The data were collected from 400 elementary students in Korea and we presented two patterns of smart media literacy : perception literacy, critical literacy. The results showed positive relationships between perception literacy and parental active and passive mediation. And a teacher’s active and passive mediation was positively associated with children’s perception literacy. In addition, the results of this study showed that parental active and passive mediation also affected the critical literacy. It was found that there were significant differences in sociological characteristics like in gender, school year, spending time, a double income family on smart media literacy. This suggests that a parent’s active and passive mediation may lead to activate children’s smart media use. | - |
dc.format.extent | 13 | - |
dc.publisher | 한국콘텐츠학회 | - |
dc.title | 유년층의 스마트 미디어 리터러시 유형과부모와 교사의 중재 영향 | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.5392/JKCA.2016.16.07.122 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국콘텐츠학회 논문지, v.16, no.7, pp 122 - 134 | - |
dc.identifier.kciid | ART002130579 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 134 | - |
dc.citation.number | 7 | - |
dc.citation.startPage | 122 | - |
dc.citation.title | 한국콘텐츠학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 16 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 유년층 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 스마트 미디어 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 리터러시 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 부모중재 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교사중재 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Smart Media | - |
dc.subject.keywordAuthor | Literacy | - |
dc.subject.keywordAuthor | Parent’s Mediation | - |
dc.subject.keywordAuthor | Teacher’s Mediation | - |
dc.subject.keywordAuthor | Childhood | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.