Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

만화 『토지』의 각색 리듬 연구-관념서사와 시각적 강세화를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author최유희-
dc.date.available2019-03-08T15:36:45Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1598-9267-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8338-
dc.description.abstract박경리의 『토지』는 라디오 방송극, 영화, 드라마, 음악극, 만화 등으로 지금까지 일곱 번이나 다른 매체로 변용이 되었다. 원작의 작품성이나 상업성 등이 매개되어 매체 변용은 흔히 일어나지만, 『토지』처럼 시대를 달리하여 지속적으로 다른 매체로 각색되는 작품은 흔치 않다. 본고는 『토지』의 변용작 중 하나인 만화 『토지』의 서사 리듬과 시각적 강세화를 추적하여 만화 각색에서의 리듬 형성 요소와 변용의 의미를 밝히고 있다. 만화 『토지』의 만화가는 두 명이다. 원작 1부(만화 1권에서 7권)는 오세영이 각색과 그림을 맡았으며, 2부 이후(만화 8권에서 17권)는 조윤아가 텍스트를 선별하고 이를 바탕으로 박명운이 만화를 그렸다. 한 사람이 텍스트와 그림을 동시에 각색하는 경우와 텍스트를 선별한 사람과 만화를 그린 사람이 다른 경우에는 내용과 시각화의 폭이 다르다. 그럼에도 관념서사를 집중 서사화한다는 점에서 이 작품은 동일한 특성을 보인다. 원작 『토지』의 1부에서는 관념서사가 토론이나 논쟁에서 드러나지만, 3부 이후에는 토론이나 논쟁 내용뿐 아니라 사람들의 일상적 대화나 독백 등에서도 나타난다. 그리고 이들 관념서사는 주제의식과 관련한 부분이 많기 때문에 만화 『토지』는 이를 적극 선별하여 각색한다. 이러한 이유로 주제의식과 관련되는 내용을 집중 서사화한 만화 『토지』는 관념서사를 축으로 각색의 리듬을 생성하고 있다. 또한 시각적 강세화의 관점에서도 관념서사를 강조하기 위한 다양한 장치들이 고안된다. 1부에서는 파놉티시즘과 극단적 클로즈업을 통한 데포르망이, 2부 이후는 원근화법과 외부 공간 제시를 통한 독자의 개입 유도, 겹그림을 통한 강조가 동원된다. 파놉티콘 구도로 독자에게 안정감을 부여하고 데포르망으로 강조한 1부는 재현에, 원근감 부여와 논쟁의 공공화를 통한 독자 개입 유도는 환기에 방점이 있는 것으로 판단되는데, 이는 만화가가 달라서이기도 하지만 원작의 특성에 기인한 것이기도 하다. 결론적으로 만화 『토지』는 원작의 관념서사의 리듬을 적극적으로 각색하고 있으며, 이는 관념서사가 소설의 주제의식을 내포하기 때문이다. 이러한 관점에서 만화 『토지』는 원작의 주제의식의 구현이라는 각색 목표를 충실히 따르고 있다. 이 연구에서 확인되듯이, 서사 지형도에서 주체의 강세화 지점 분석을 통한 리듬 연구는 이후 다른 매체나 작품의 각색 연구에도 활용이 가능하다. 또한 의미와 형식을 리듬이라는 프리즘으로 읽는 작업은 이후 각색의 창작 방법론으로도 제안될 수 있다는 점에서도 의의가 있다.-
dc.description.abstractPak Kyongni’s novel Land has been adapted seven times into other forms of media products such as radio drama, cinema, television drama, music theater, and comics. Media adaptation originates from the artist’s desire to represent the original work. The novel’s most recent work of adaptation is its adaptation into comics. This paper aims to reveal the significance of the rhythmic element that influences the artists’ visual transformation and adaptation of the original text, by analyzing the comics adaptation of Land. The comics adaptation of Land is created by two comics artists. The original novel Land consists of five parts, of which Part 1 is reworked into comics by the cartoonist 'O Se Young', and Part 2 to Part 5 by the cartoonist 'Pak Myung Un'. Part 1 is made into 7 serial comic books and Part 2 to Part 5 into another 10 comic books. Both artists focuses on the visualization of the ideological narratives of the original text as its thematic elements. The difference between the two artists’ imagination and their mode of spatialization creates different rhythms for their works. The artists utilize a number of visual devices in order to create the rhythms for the reader in the process of converting the epic novel into a visual narrative. For example, the operation of deformant is maximized in O Se Young’s Part 1, in which the elements appear abstract. In Pak Myeong Un’s adaptation of Part 2 onwards the figure of deformant is reduced, while more emphasis is placed on the representation of space, with the relative sense of distance of the presented figures created through spatial expansion. It is this spatialization which creates two different rhythms. Part 1 aims to reproduce meaning through realism and abstraction. Part 1 of Land is symbolized in the comics through the use of the extreme close-up of the important elements of rhythm and deformant. Part 2 offers the reader a sense of distance between the spaces, and gives the re-signification of the meaning of narrative through its reproduction of the space. In Part 2, Pak Myeong Un aims at spatial perception changes that require the involvement of the reader to form a rhythm. From this point of view, the effects of the extreme rhythmic abstraction and the variable positioning of the viewing audience correspond to the importance of accentuation that Henri Meschonnic speaks of. The visual accentuation point constructs the main elements of the rhythm of the comics. This methodology of rhythm analysis that Meschonnic suggests can be applied to the adaptation of the novel. The novel Land continues to be adapted into various forms of media. Nowadays, there are positive use of cross-media adaptations, such as adaptations of webtoon and work of fiction into movies. This paper shows the ways in which comics adaptation of Land actively re-create the narrative rhythm of the original novel to represent the novel’s thematic concern. The analysis of the rhythm through the framework of the accentuation point can be used in other media and adaptation studies. Such mode of reading of the meaning and the form of the text through rhythm analysis can also offer a methodology for creative adaptation.-
dc.format.extent36-
dc.publisher한국문예창작학회-
dc.title만화 『토지』의 각색 리듬 연구-관념서사와 시각적 강세화를 중심으로-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국문예창작, v.15, no.1, pp 181 - 216-
dc.identifier.kciidART002107377-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage216-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage181-
dc.citation.title한국문예창작-
dc.citation.volume15-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorPak Kyoungni-
dc.subject.keywordAuthorToji(Land)-
dc.subject.keywordAuthorComics-
dc.subject.keywordAuthorAdaptation-
dc.subject.keywordAuthorMedia Transfiguration-
dc.subject.keywordAuthorRhythm-
dc.subject.keywordAuthorHenri Meschonnic-
dc.subject.keywordAuthor박경리-
dc.subject.keywordAuthor토지-
dc.subject.keywordAuthor만화-
dc.subject.keywordAuthor각색-
dc.subject.keywordAuthor매체 변용-
dc.subject.keywordAuthor리듬-
dc.subject.keywordAuthor앙리 메쇼닉-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, You Hee photo

Choi, You Hee
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE