Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

전자책 시장 활성화를 위한 기업 요구사항과 CPND 가치사슬 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author나윤빈-
dc.contributor.author유종선-
dc.contributor.author이승하-
dc.date.available2019-03-08T15:37:08Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1738-1916-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8362-
dc.description.abstract본 연구는 국내 전자책 시장 활성화를 위해 전자책 기업들의 요구사항과 CPND 가치사슬을 분석하여 정책적 시사점을 도출하였다. 먼저 30개 기업에게 전자책 시장 전망, 제작 및 유통 현황, 서비스 활용인식, 정책지원의 요구사항 등에 대해 질문하였다. 그 결과, 기업에게 필요한 지원사항은 ‘시장진입 및 판로개척을 위한 홍보・마케팅 지원'(27%) 항목이 가장 높았고, 다음으로 ‘인건비, 사업비 등 재정지원'과 ‘해당 분야별 전문성을 길러주는 인력 재교육 지원' 항목이 각각 22%로 높았다. 전자책 기업에 대해 유효한 지원사항은 외부 지원 프로그램(35%), 자금지원(30%)의 순으로 높게 나타났다. 가치사슬 측면에서는 플랫폼 비즈니스를 중심으로 기존 종이책 시장의 일직선상 체계와는 다른 구조를 나타냈다. 특히 공동도서관과 글로벌 유통사의 서비스가 주요 변수로 작용할 것으로 예상되었다. 이러한 연구결과를 종합하면, 국내 전자책 기업의 경쟁력 확보를 위해서는 1)e-pub3 저작도구 및 SNS 마케팅의 활용 교육 2)유통판매망의 통계 구축 3)과금체계의 다양화 4)전자책 콘텐츠 품질 인증 등이 필요한 것으로 나타났다.-
dc.description.abstractThis study derived the policy implications and market strategies by analysis the e-book companies requirements & the CPND value chain structure, in order to revitalize the e-book market in Korea. Specifically, we examined the prospect of e-book market in Korea, current situations of production and distribution, awareness of service utilization and requirements for support policy with targets of 30 companies. As a research, the most needed item for e-book companies is ‘PR and marketing support to enter and open the markets’(27%), which is the highest. ‘Financial support such as labor costs and business expenses’, ‘support for retraining personnel to develop the expertise in respective fields’ are followed and they account for 22%. Currently, the most effective support item is the external support program(35%) and funding power(30%) is followed. Unlike a paper book market, e-book is turned into a platform business in terms of the value chain. Based on these research content, e-book market activation and corporate competitive strategy was derived as follows : 1)literacy reinforcement about SNS marketing and e-pub3 authoring tool. 2)statistical DB construction of retail sales channels. 3)diversification of the billing system. 4)The quality of the e-book content certification.-
dc.format.extent9-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국디지털정책학회-
dc.title전자책 시장 활성화를 위한 기업 요구사항과 CPND 가치사슬 분석-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.14400/JDC.2016.14.4.163-
dc.identifier.bibliographicCitation디지털융복합연구, v.14, no.4, pp 163 - 171-
dc.identifier.kciidART002104177-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage171-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage163-
dc.citation.title디지털융복합연구-
dc.citation.volume14-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorE-Book-
dc.subject.keywordAuthorPublisher-
dc.subject.keywordAuthorRequirements-
dc.subject.keywordAuthorCPND-
dc.subject.keywordAuthorValue Chain-
dc.subject.keywordAuthor전자책-
dc.subject.keywordAuthor출판사-
dc.subject.keywordAuthor요구사항-
dc.subject.keywordAuthor가치사슬-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Seung Ha photo

Lee, Seung Ha
예술대학 (문예창작)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE