Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 글쓰기 수업에서의 패러디 활용

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author한승우-
dc.date.available2019-03-08T15:37:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn2233-4637-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8383-
dc.description.abstract본 연구에서는 패러디의 개념에 대해 짚어보고, 패러디를 적극적으로 수업에 도입한 사례에 대해서 살펴보고 있다. 이 과정 속에서 학생들은 원본을 정당하게 인용하고, 원작의 의미를 새롭게 해석하여, 재창조하는 데까지 나아가는 일련의 과정들을 경험하게 된다. 수업의 결과물들을 통해, 패러디를 이용한 글쓰기의 몇 가지 효용성에 대해 알아볼 수 있었다. 첫째, 패러디는 텍스트를 적극적으로 분석하는 계기를 제공하고, 재창조의 과정을 거치면서 하나의 창조적 글쓰기 훈련 방법으로 사용될 수가 있다는 점이다. 둘째, 초기에는 원텍스트를 모방하는 형태로 진행될지 몰라도 일정한 시간이 지나면서 전혀 다른 형태의 창작물로 재탄생되면서 창작의 즐거움을 가질 수 있다. 셋째, 전혀 다른 매체와 결합하기도 하고, 완전히 다른 시간과 공간이 만나기도 하면서 통섭 과정을 거치고, 이 속에서 학생들은 원텍스트를 정당하게 인용하는 방법을 터득한다. 넷째, 궁극적으로 표절과 패스티쉬를 넘어 창조적 작품을 쓸 수 있는 재미까지 얻을 수 있다. 마지막으로 다른 친구들의 패러디 작품을 통해 비판성과 풍자의 효과를 알게 된다. 글쓰기에서 패러디는 대상을 바라보고 문제를 해결하는 데 다각적 시각과 생각을 배양해 주는 역할을 담당할 수 있다. 융합과 통섭이 중요한 화두로 떠오르고 있는 시점에, 텍스트간의 통섭, 매체 간의 융합, 창작자와 재창작자 간의 소통과 같은 다양한 통합적 시각을 형성하는데 패러디 글쓰기는 앞으로 중요한 기능을 할 것으로 생각한다. 대학의 공통 교양 <글쓰기>뿐만 아니라, 다양한 융·복합 교양과목에서도 패러디는 효과적인 수업 도구로 활용될 것으로 기대한다.-
dc.description.abstractIn this study, to learn about the definition of parody, I looked at one case for introducing actively in classroom writing a parody. Students know how to cite sources, it was met with the process of recreating a new original. Through the results of the lesson it was to learn about the effectiveness of some of the parody. First, the parody is that it provides an opportunity to actively analyze the text, and went through the process of re-creation of creative writing can be used as a training method. Second, re-born as early as creations of different types while a certain amount of time without knowing whether continue the form that mimics the original text can have fun through creativity. Third, sometimes combined with any other media, while also undergoing a completely different time and space to meet the consilience course, students will learn from this in a way that duly cited the original text. Fourth, beyond the plagiarism and pastiche it can get to the fun that can be used creatively work. Finally, through the work of parody other friends it will know the effect of criticism and satire. Parody makes a variety of criteria and thoughts to analyze the text and understand the subject. Convergence and consilience this important point, to form a variety of integrated consilience the same time, convergence between media, communication between the creator and re-creator between the text and writing parodies will be important in the future. As well as the common cultural <Writing> university, and it is expected to be a parody of effective teaching tools in a variety of convergence, combined liberal arts.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국 리터러시 학회-
dc.title대학 글쓰기 수업에서의 패러디 활용-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation리터러시 연구, no.15, pp 11 - 34-
dc.identifier.kciidART002094965-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage34-
dc.citation.number15-
dc.citation.startPage11-
dc.citation.title리터러시 연구-
dc.subject.keywordAuthor대학 글쓰기-
dc.subject.keywordAuthor패러디-
dc.subject.keywordAuthor패스티쉬-
dc.subject.keywordAuthor표절-
dc.subject.keywordAuthor공통 교양-
dc.subject.keywordAuthor융합-
dc.subject.keywordAuthor창의성-
dc.subject.keywordAuthorUniversity Writing-
dc.subject.keywordAuthorparody-
dc.subject.keywordAuthorpastiche-
dc.subject.keywordAuthorplagiarism-
dc.subject.keywordAuthorLiberal Arts-
dc.subject.keywordAuthorconvergence-
dc.subject.keywordAuthorcreativity-
dc.description.journalRegisteredClasskciCandi-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Seung Woo photo

Han, Seung Woo
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE