Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

클러스터링 기법을 활용한 중소기업 지원 지식서비스의 성과유형 분류: K 연구원 사례를 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이정우-
dc.contributor.author김성진-
dc.contributor.author김민관-
dc.contributor.author유재영-
dc.contributor.author한혁-
dc.contributor.author박훈-
dc.contributor.author한창희-
dc.date.accessioned2021-06-22T15:02:07Z-
dc.date.available2021-06-22T15:02:07Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.issn2288-3908-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/11053-
dc.description.abstract많은 제조기반의 중소기업들은 프로세스나 제품을 혁신하기 위해 공공 및 사기업의 지식 서비스를 아웃소싱하고 있다. 본 연구의 사례인 K 연구원은 여러 지식서비스를 다양한 조합 형태로 제공하는데, 이러한 제공형태의 복잡성으로 인해 지식서비스 사업성과를 정확히 분석한다는 것이 어려운 상황이다. 본 연구는 기존에 성과평가 항목을 상향식으로 선정하는 방식이 아닌 하향식 관점에서 성과항목을 도출하였다. K 연구원 지식서비스 수혜기업인 82개 기업 사례에서 74개의 성과항목이 도출되었고, 최종적으로 17개 항목으로 정제하였다. 이후 사례-성과 행렬을 구조화하여 기업별 성과의 유무를 조사하여 이진 데이터로 입력하였다. K-means 클러스터링 분석을 통해 3개의 군집을 각각 ‘핵심 경쟁력 강화(제품 및 특허)’, ‘국내 및 해외 시장 확대’, ‘운영 효율성 제고’로 식별할 수 있었다.-
dc.description.abstractIn recent years, many small and medium-sized manufacturing companies are making process innovation and product innovation through the public knowledge services. K Research institute provides different types of knowledge services in combination and due to this complexity, it is difficult to analyze the performance of knowledge service programs precisely. In this study, we derived performance items from bottom-up viewpoints, rather than top-down approaches selecting those items as in previous performance analysis. As a result, 74 items were finded from 82 companies in the K Research Institute case book, and the final result was refined to 17 items. After that a case-performance matrix was constructed, and binary data was entered to analyze. As a result, three clusters were identified through K-means clustering as ‘enhancement of core competitiveness (product and patent),’ ‘expansion of domestic and overseas market,’ and ‘improvement of operational efficiency.’-
dc.format.extent17-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국전자거래학회-
dc.title클러스터링 기법을 활용한 중소기업 지원 지식서비스의 성과유형 분류: K 연구원 사례를 중심으로-
dc.title.alternativeClassification of Performance Types for Knowledge Intensive Service Supporting SMEs Using Clustering Techniques: Focused on the Case of K Research Institute-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.7838/jsebs.2017.22.3.087-
dc.identifier.bibliographicCitation한국전자거래학회지, v.22, no.3, pp 87 - 103-
dc.citation.title한국전자거래학회지-
dc.citation.volume22-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage87-
dc.citation.endPage103-
dc.identifier.kciidART002254096-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor지식서비스-
dc.subject.keywordAuthor성과 분석-
dc.subject.keywordAuthor클러스터링-
dc.subject.keywordAuthor분류-
dc.subject.keywordAuthorKnowledge Intensive Services-
dc.subject.keywordAuthorPerformance Analysis-
dc.subject.keywordAuthorClustering-
dc.subject.keywordAuthorClassification-
dc.identifier.urlhttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002254096-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS > DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Chang Hee photo

Han, Chang Hee
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS (DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE