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테마파크 방문객 세분화에 관한 탐색적 접근 : 코로나19 팬데믹 기간의 에버랜드 방문객을 중심으로

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dc.contributor.author정조-
dc.contributor.author서믿음-
dc.contributor.author김치호-
dc.date.accessioned2023-07-05T05:40:37Z-
dc.date.available2023-07-05T05:40:37Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.issn1975-4469-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/113161-
dc.description.abstract본 연구는 테마파크 방문객의 주관적 특성을 세분화 시각으로 탐색하였다. 이를 위해 Q방법론을 채택하여 코로나19 팬데믹 기간의 33명 에버랜드 방문객을 대상(P표본)으로, 그들의 테마파크 내 체험·소비 과정에 대한 인지적 데이터와 심층 의견을 전용 분석 프로그램 QUANL을 통해 깊이 조사하고 구조화 해석하였다. 연구 결과, 디테일을 중요시하고 서비스스케이프 요소에 대해 더욱 예리한 감지력을 가지는 ‘소비 컨텍스트 감지형(N=8)’, 동행자와의 양호한 유대관계 형성에 더 많은 관심을 기울이는 ‘사회적 관계 지향형(N=10)’, 뚜렷한 놀이적 목적과 동기를 가지고 있는 ‘놀이 경험 선호형(N=7)’ 그리고 환상적이고 동화적인 테마 분위기를 즐기는데 열중하는 ‘감성 경험 선호형(N=5)’ 등 4가지의 테마파크 방문객 유형을 발견하였으며, 인지적 차원에서 방문객 그룹의 다양성 그리고 서비스스케이프, 테마 분위기, 어트랙션 등 특정 요인의 주도적인 역할을 어느 정도 입증하였다. 이를 바탕으로 ‘방문객 성향 테스트’, ‘서비스 로봇 개발’, ‘스토리적 구성 강화’ 등 구체적인 방안을 결합하여 다양한 관점에서 포스트 코로나 시대 테마파크 업계의 발전과 새로운 서비스 모델 개발을 위해 시사점을 제시하였다. 글로벌 방역 정책이 점차 자유화되고 테마파크 소비 수요가 크게 반등하는 오늘날에, 본 연구는 기존 연구에서 일반적으로 사용되는 양적 패러다임을 탈피하고, 테마파크 방문객의 주관적 특성을 질적 경로로 접근하는데 학술적·실무적 의의가 있다.-
dc.description.abstractThis study explored the subjective characteristics of theme park visitors from the perspective of segmentation. To this end, the Q methodology was adopted to examine and structured interpretation cognitive data and in-depth opinions on their experience and consumption processes in the theme park for 33 Everland visitors (P sample) during the COVID-19 pandemic through PC QUANL. It is found that there are four main types of visitors. The first is “consumption context perception type(N=8)”. This type of visitors pay more attention to details and have a sharper perception of servicescape elements. The second is “social relations-oriented type(N=10)”. This type of visitors will pay more attention to forming good ties with their companions. The third is “play experience preference type(N=7)”. This type of visitors have a clear purpose and motivation for play. The fourth is “emotional experience preference type(N=5)”. This type of visitors will be more interested in enjoying the fairytale atmosphere of the theme park. In addition, on the cognitive level, it proved to some extent the diversity of the visitor group and the leading role of certain factors such as servicescape, theme atmosphere, and attractions. Based on this, specific measures such as “testing visitor propensity”, “development of service robots”, and “strengthening story structure” were combined to suggest implications for the development of the theme park industry and the development of new service models in the post-COVID-19 era from various perspectives. Today, as global quarantine policies are gradually liberalized and demand for theme parks rebounds significantly, this study has academic and practical significance in breaking away from the quantitative paradigm commonly used in existing studies and approaching the subjective characteristics of theme park visitors through qualitative channels.-
dc.format.extent25-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher인문콘텐츠학회-
dc.title테마파크 방문객 세분화에 관한 탐색적 접근 : 코로나19 팬데믹 기간의 에버랜드 방문객을 중심으로-
dc.title.alternativeAn exploratory study on the segmentation of theme park visitors: Focusing on everland visitors during the COVID-19 pandemic-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.18658/humancon.2023.03.237-
dc.identifier.bibliographicCitation인문콘텐츠, no.68, pp 237 - 261-
dc.citation.title인문콘텐츠-
dc.citation.number68-
dc.citation.startPage237-
dc.citation.endPage261-
dc.type.docType정기학술지(Article(Perspective Article포함))-
dc.identifier.kciidART002950129-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor테마파크-
dc.subject.keywordAuthor테마파크 방문객-
dc.subject.keywordAuthor세분화-
dc.subject.keywordAuthorQ방법론-
dc.subject.keywordAuthor주관성-
dc.subject.keywordAuthorTheme Park-
dc.subject.keywordAuthorTheme Park Visitors-
dc.subject.keywordAuthorSegmentation-
dc.subject.keywordAuthorQ Methodology-
dc.subject.keywordAuthorSubjectivity-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11362760-
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