Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

VR 웹툰을 활용한 진로탐색형 STEAM 프로그램 개발 - 대면․비대면 혼합형 교육 적용 사례

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author주학종-
dc.contributor.author임은영-
dc.contributor.author서경민-
dc.date.accessioned2023-08-16T07:41:24Z-
dc.date.available2023-08-16T07:41:24Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.issn1229-3245-
dc.identifier.issn2733-8428-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114068-
dc.description.abstract본 연구는 디지털 신기술인 VR(Virtual Reality)과 대중문화 요소인 웹툰을 접목하여 중학생 대상의 진로탐색형 STEAM 프로그램을 제안한다. 제안하는 프로그램은 학생들이 미래의 유망 분야를 조사하고, 진로를 기획‧제작 및 가상체험하는 과정을 자기주도적으로 진행할 수 있게 설계되었다. 그리고 STEAM 교수학습 준거 항목에 진로탐색을 고려하여 설계하되 2015 개정 교육과정과 연계하여 기존 교과목들에서 학습 효과를 높일 수 있다. 특히, COVID-19 상황으로 인해 대면 수업이 어려운 경우를 대비하여 대면·비대면 혼합형 교육이 가능하도록 프로그램을 설계하였다. 제안하는 STEAM 프로그램의 교육목표는 창의·융합형 인재양성에 있다. 정성적으로는 디지털 신기술을 교육에 접목한 교육기반을 마련하고, 정량적으로는 관련 프로그램 개발 및 중학교 교육 현장의프로그램 적용하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 개발 프로그램을 서울시 A중학교 2학년을 대상으로 시범 적용하였다. 본 연구에서 제안한 진로탐색형 프로그램을 통해 학생들이 과학과 기술의 진입장벽 없이 디지털 신기술을 활용하는 방법을 배우고, 미래 진로를 탐색하고 고민하는 데 도움 되기를 기대한다.-
dc.description.abstractThis study proposes a STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) program for career exploration of middle school students. The proposed program utilizes VR (Virtual Reality) for new digital technology and webtoon as a popular cultural element. It enables the students to investigate promising fields and experience them virtually for themselves. We design the program based on the 2015 revised curriculum, which enhances the learning effects with existing subjects. In particular, the program provides a hybrid education to combine contact and untact classes considering the COVID-19 situation. The educational goal of the proposed program is to improve creativity and convergence capability. Specifically, it aims to prepare an educational foundation that integrates new digital technologies into education and applies the programs to school education fields. To prove the effectiveness of the developed program, we applied the program to the second graders of A middle school located in Seoul. We expect that the proposed program helps students learn how to utilize new digital technologies and explore future career paths.-
dc.format.extent12-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국정보교육학회-
dc.titleVR 웹툰을 활용한 진로탐색형 STEAM 프로그램 개발 - 대면․비대면 혼합형 교육 적용 사례-
dc.title.alternativeSTEAM Program Development for Career Exploration using VR Webtoon - Application of Contact·Untact Combined Education-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.14352/jkaie.2021.25.4.653-
dc.identifier.bibliographicCitation정보교육학회논문지, v.25, no.4, pp 653 - 664-
dc.citation.title정보교육학회논문지-
dc.citation.volume25-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage653-
dc.citation.endPage664-
dc.type.docType정기학술지(Article(Perspective Article포함))-
dc.identifier.kciidART002748946-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor가상현실-
dc.subject.keywordAuthor웹툰-
dc.subject.keywordAuthor에듀테크-
dc.subject.keywordAuthorSTEAM 교육-
dc.subject.keywordAuthor중등교육-
dc.subject.keywordAuthorVirtual Reality-
dc.subject.keywordAuthorWebtoon, EduTech-
dc.subject.keywordAuthorSTEAM Education-
dc.subject.keywordAuthorSecondary Education-
dc.identifier.urlhttps://www.earticle.net/Article/A399574-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL & MANAGEMENT ENGINEERING > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Seo, Kyung-Min photo

Seo, Kyung-Min
ERICA 공학대학 (DEPARTMENT OF INDUSTRIAL & MANAGEMENT ENGINEERING)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE