Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

디즈니 애니메이션 만족도 및 평가 결정 요인의 탐색 ˂겨울왕국 2˃와 ˂알라딘˃을 중심으로Determinants of Satisfaction and Evaluation for Two Disney Animations : 〈Frozen 2〉and 〈Aladdin〉

Other Titles
Determinants of Satisfaction and Evaluation for Two Disney Animations : 〈Frozen 2〉and 〈Aladdin〉
Authors
전범수
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국애니메이션학회
Keywords
디즈니; 애니메이션; <겨울왕국 2>; <알라딘>; 평점 <Frozen 2>; <Aladdin>; satisfaction; evaluation, animation
Citation
애니메이션연구, v.17, no.4, pp 161 - 179
Pages
19
Indexed
KCI
Journal Title
애니메이션연구
Volume
17
Number
4
Start Page
161
End Page
179
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114295
DOI
10.51467/ASKO.2021.09.17.3.161
ISSN
1738-8627
Abstract
이 연구는 디즈니 애니메이션에 대해 국내 이용자들이 어떠한 평가를 하고 있는가를 감정동사 평가 방식을활용해 살펴보았다. 국내에서 2019년 개봉된 디즈니의 대표적인 애니메이션, ˂겨울왕국 2˃와 ˂알라딘˃에 대해 이용자들의 만족도와 평가에 영향을 미치는 요인들을 탐색했다. 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, ˂겨울왕국 2˃와 ˂알라딘˃ 애니메이션에 대한 이용자 만족도에 대해 감정 동사 평가 대부분이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정보원의 경우, ˂겨울왕국 2˃에 대해 페이스북 추천 및 유튜브 리뷰는 부적으로, 인스타그램 추천은 정적으로 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. ˂알라딘˃에 대해서는정보원들의 영향력이 유의미하게 나타나지 않았다. 둘째, ˂겨울왕국 2˃를 극장 플랫폼을 통해 이용한 응답자들은 감정동사 요인들 중에 “잘 만들었다”, “재미있다”, “또 보고 싶다”, “시간 가는 줄 몰랐다” 등 4개 요인들이, 정보원 중에서는 “인스타그램 추천”이 이용자 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. IPTV 플랫폼이나 인터넷 포털 플랫폼에서는 감정동사 중에 “몰입했다”는 응답만 통계적으로 유의미하게 나타났다. 한편, ˂알라딘˃을 극장 플랫폼을 통해 이용한 응답자들은 감정동사 5가지 모두가 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 “시간 가는 줄 몰랐다”는 감정 동사가 가장 설명력이 높았다. IPTV 플랫폼에서는 감정 동사 중에 “또 보고 싶다”와 “시간 가는 줄 몰랐다”는 응답이, 인터넷 포털 플랫폼에서는 “몰입했다”는 감정동사가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 셋째, ˂겨울왕국 2˃와 ˂알라딘˃ 애니메이션에 대한 이용자 만족도는 이용자 평가에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study examines determinants of satisfaction and evaluation for two Disney animations including Frozen 2 and Aladdin. The important results were as following: firstly, the degree of satisfaction among respondents were positively explained by five emotional verbs. However, those satisfaction was differently influenced by the movie informants. Secondly, there were significant differences between movie theatres and other IPTV and Internet portals in using Disney two animations. Although the degrees of satisfaction among respondents were positively explained by five emotional verbs in movie theatres, those were partly explained by one or two different verbs in IPTV and Internet portals. Thirdly, the degree of evaluations for two Disney Animations were mainly explained by the degree of satisfaction among respondents.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chon, Bum Soo photo

Chon, Bum Soo
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE