Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

공과대학 전공기초과목에서의 플립러닝 수업이 학업성적에 미치는 영향 연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이은선-
dc.contributor.author임희석-
dc.date.accessioned2023-09-04T05:37:17Z-
dc.date.available2023-09-04T05:37:17Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.issn1598-5016-
dc.identifier.issn2733-9785-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114697-
dc.description.abstract본 연구는 플립러닝을 통한 학습이 학업성적에 미치는 영향을 알아보기 위하여, 공과대학 전공기초과목을 수강한 236명의 학생들을 대상으로 15주간 실험을 진행하였다. 이전의 플립러닝 연구들은 설문지를 통한 학습동기나 학습만족도에 대한 실험이 대부분이며, 성적 차이를 비교한 실험은 거의 없다. 따라서 플립러닝 교실에서 학업성적의 증감을 파악할 필요가 있다. 연구 결과 실험집단과 통제집단의 학업성적에는 유의미한 차이가 나타났다. 플립러닝을 적용한 실험집단과 전통방식의 강의식 수업을 적용한 통제집단의 학업성적에는 큰 차이가 있으며, 실험집단이 통제집단에 비해 학업성적이 높게 나왔다. 이는 플립러닝 학습방법이 학업성적에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 플립러닝과 관련한 다양한 교육자료의 지원으로 플립러닝 학습방법이 모든 교육과정에 확대되길 기대한다.-
dc.description.abstractThis study conducted a 15-week experiment on 236 students who took a major in engineering to find out the impact of learning through flipped learning on their academic performance. Previous flipped learning studies have largely been tested on learning motivation or learning satisfaction through questionnaires, and few have compared academic performance differences. Therefore, it is necessary to identify the increase and decrease in academic performance in the flipped learning classroom. Studies have shown significant differences that is a big difference between the academic performance of the experimental group appling flipped learning and the control group appling traditional lecture-style classes, and the academic performance of the experimental group was higher than that of the control group. This can be said to have a positive effect on academic performance. Therefore, it is hoped that the flip learning method will be expanded in all curriculums.-
dc.format.extent6-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국컴퓨터교육학회-
dc.title공과대학 전공기초과목에서의 플립러닝 수업이 학업성적에 미치는 영향 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Influence of Flip Learning Classes on Academic Performance in Primary Course of Technical University-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.32431/kace.2020.23.3.007-
dc.identifier.bibliographicCitation컴퓨터교육학회 논문지, pp 59 - 64-
dc.citation.title컴퓨터교육학회 논문지-
dc.citation.startPage59-
dc.citation.endPage64-
dc.type.docType정기학술지(Article(Perspective Article포함))-
dc.identifier.kciidART002593388-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor플립러닝-
dc.subject.keywordAuthor스마트러닝-
dc.subject.keywordAuthor컴퓨터교육-
dc.subject.keywordAuthor학업성적-
dc.subject.keywordAuthor공학교육-
dc.subject.keywordAuthorflipped learning-
dc.subject.keywordAuthorsmart learning-
dc.subject.keywordAuthorcomputer education-
dc.subject.keywordAuthoracademic performance-
dc.subject.keywordAuthorengineering education-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09353082-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Eunseon, Yi photo

Eunseon, Yi
ERICA부총장 한양인재개발원 (ERICA 창의융합교육원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE