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이용자는 개인 유튜브 채널을 언론으로 인식하는가?: 가짜뉴스 확산 경로인식, 미디어 신뢰도, 뉴스 소비 행태 유형별 비교를 중심으로

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dc.contributor.author이도연-
dc.contributor.author김동윤-
dc.contributor.author김헌-
dc.date.accessioned2024-04-09T03:01:35Z-
dc.date.available2024-04-09T03:01:35Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.issn1225-3529-
dc.identifier.issn2765-5679-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118541-
dc.description.abstract본 연구는 유튜브의 언론 역할에 대한 소셜미디어 이용자들의 인식을 살펴보는데 목적을 두었다. 유튜브 언론 역할에 대한 인식을 살펴보고자 가짜뉴스의 확산 경로, 뉴스 미디어 신뢰도, 뉴스 소비행태 유형을 독립변인의 주요 구성 요인으로 설정하였다. 구체적으로 가짜뉴스의 확산 경로, 뉴스 미디어 신뢰도 인식은 각각 비온라인 기반 미디어와 온라인 기반 미디어로 구분하여 평가하였으며, 뉴스 소비행태 유형은 수동적뉴스 소비와 능동적 뉴스 소비로 구분하였다. 이들 독립변인의 영향력을 살펴보고자 이항로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, 비온라인 기반 미디어를 가짜뉴스 확산 경로로 인식하는 수준이 높을수록 유튜브를 언론으로 보는 경향이 확인되었다. 다음으로 비온라인 기반 미디어에 대한 신뢰가 낮을수록, 반대로 온라인 기반미디어에 대한 신뢰가 높을수록 유튜브의 언론 역할을 크게 인식하는 것으로 확인되었다. 마지막으로 뉴스를능동적으로 소비하는 경향이 높을수록 유튜브를 언론으로 인식하는 집단에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 유튜브 저널리즘 이용자가 증가하는 가운데 유튜브의 언론 역할에 대한 인식을 이용자 관점에서 본 연구로 가치를 지닌다. 또한, 뉴스 생산자의 이용자 대응 전략을 구축하는데 실무적 함의를 제공한다.-
dc.description.abstractThis study examines the perceptions of social media users regarding the press role of YouTube. To examine the perception of YouTube’s press role, we used the spread path of fake news, news media credibility, and news consumption behavior type as a major components of independent variables. More specifically, the spread path of fake news and the perception of news media credibility were evaluated by classifying them into non-online-derived media and online-derived media, respectively, and news consumption behavior types were classified into passive and active news consumption. As a result of binary logistic regression analysis to examine the effects of these independent variables, it has been confirmed that the higher the level of recognition of non-online-derived media as a route of spreading fake news, the greater the tendency to view YouTube as a press. Following that, it was found that the lower the credibility in the non-online-derived media and the greater the credibility in online-derived media, the greater the perception of YouTube’s press role. Furthermore, the higher the tendency to actively participate in news, the greater the likelihood of belonging to a group that perceives YouTube as a press. This study has value as it examines YouTube’s role in press from a user’s point of view amid an upward trend in the number of people using YouTube journalism. Also, it provides practical implications for constructing a user response strategy for news producers.-
dc.format.extent20-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher사회과학연구소-
dc.title이용자는 개인 유튜브 채널을 언론으로 인식하는가?: 가짜뉴스 확산 경로인식, 미디어 신뢰도, 뉴스 소비 행태 유형별 비교를 중심으로-
dc.title.alternativeHow do users perceive YouTube as a press? An exploratory study of the factors affecting users’ perceptions of YouTube journalism-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.31502/SSRI.53.1.11-
dc.identifier.bibliographicCitation사회과학논집, v.53, no.1, pp 269 - 288-
dc.citation.title사회과학논집-
dc.citation.volume53-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage269-
dc.citation.endPage288-
dc.type.docType정기학술지(Article(Perspective Article포함))-
dc.identifier.kciidART002847598-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor유튜브 저널리즘-
dc.subject.keywordAuthor가짜뉴스-
dc.subject.keywordAuthor뉴스 신뢰도-
dc.subject.keywordAuthor능동적 뉴스 소비-
dc.subject.keywordAuthorYouTube Journalism-
dc.subject.keywordAuthorFake News-
dc.subject.keywordAuthorNews Credibility-
dc.subject.keywordAuthorActive News Consumption-
dc.identifier.urlhttps://kiss.kstudy.com/Detail/Ar?key=3950914-
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KIM, HUN
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF INTERACTIVE MEDIA DESIGN)
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