Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Research on Rest Reminder Interface Design to Persuade Users -Focusing on Anthropomorphism-

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author맹열-
dc.contributor.author김응화-
dc.date.accessioned2024-05-02T02:00:34Z-
dc.date.available2024-05-02T02:00:34Z-
dc.date.issued2024-03-
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118930-
dc.description.abstractThis study focuses on the design of rest reminder interfaces to address health issues arising from increased smartphone usage in the modern technological era. The research employs a combination of qualitative and quantitative methods, with the rest reminder interface as the subject of study. The research process is as follows. Initially, in the theoretical background section, an in-depth examination of persuasive design, the current state of research on rest reminder interfaces, and the theory of anthropomorphism is conducted. Secondly, formulate a design strategy based on the FBM model, establish a rest reminder interface persuasive design model, and conduct a case analysis of the existing prompt interface. Third, rest reminder interfaces are designed. The effectiveness of matches between anthropomorphic images, persuasive messages, and voice types is analyzed using the SPSS statistical software package. The results indicate that in rest notification interfaces, the combination of cute anthropomorphic images, child voice prompts, and loss messages effectively encourages users to more actively follow rest suggestions. The rest reminder interface can help users improve their poor usage habits and enhance their quality of life.This research offers valuable insights and guidance for future persuasive interface design.-
dc.description.abstract이 연구는 현대 기술 시대의 스마트폰 사용 증가로인한 건강 문제를 해결하기 위해 휴식 알림 인터페이스 디자인에 중점을 두고 있다. 연구 대상은 휴식 알림 인터페이스이며, 정성적 연구와 정량적 연구 방법을 결합한다. 구체적인 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 이론적 배경 검토 부분에서 설득적 디자인, 휴식알림 인터페이스에 대한 연구 현황 및 의인화 이론에대해 심도 있게 조사하였다. 둘째, FBM 모델을 기반으로 디자인 전략을 수립하고 휴식 알림 인터페이스설득적 디자인 모델을 구축하며 기존 알림 인터페이스에 대한 분석을 수행한다. 셋째, 휴식 알림 인터페이스 디자인이다. 그리고 SPSS 통계 소프트웨어를 사용하여 의인화 이미지, 설득 메시지 및 음성 알림 유형의 매칭 효과를 분석한다. 연구 결과에 따르면, 귀여운 의인화 이미지, 아동 음성 프롬프트 및 부정적정보가 매칭될 때 사용자가 휴식 제안을 더 적극적으로 따르도록 장려할 수 있다. 휴식 알림 인터페이스는사용자의 나쁜 사용 습관을 개선하는 데 도움이 될수 있다. 이 연구는 미래의 설득형 인터페이스 디자인을 위한 귀중한 경험과 지침을 제공한다.-
dc.format.extent15-
dc.language영어-
dc.language.isoENG-
dc.publisher한국디자인문화학회-
dc.titleResearch on Rest Reminder Interface Design to Persuade Users -Focusing on Anthropomorphism--
dc.title.alternative사용자 설득을 위한 휴식 알림 인터페이스 디자인 연구 -의인화 중심--
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.18208/ksdc.2024.30.1.77-
dc.identifier.bibliographicCitation한국디자인문화학회지, v.30, no.1, pp 77 - 91-
dc.citation.title한국디자인문화학회지-
dc.citation.volume30-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage77-
dc.citation.endPage91-
dc.identifier.kciidART003065046-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor설득적 디자인-
dc.subject.keywordAuthor휴식 알림 인터페이스 디자인-
dc.subject.keywordAuthor의인화-
dc.subject.keywordAuthor매칭효과-
dc.subject.keywordAuthorPersuasive Design-
dc.subject.keywordAuthorRest Reminder Interface Design-
dc.subject.keywordAuthorAnthropomorphism-
dc.subject.keywordAuthorMatching Effect-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11744460-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, eung hwa photo

Kim, eung hwa
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE