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패키지디자인의 캐릭터 사용이 소비자 구매 의도에 미치는 영향- ‘어니스트바이트’ 애완동물 사료패키지 리뉴얼 디자인을 중심으로 -open accessThe Influence of Using Characters in Package Design on Consumers’ Intention of Purchasing- Mainly with 'Honest Bite' Pet Food Package Renewal Design -

Other Titles
The Influence of Using Characters in Package Design on Consumers’ Intention of Purchasing- Mainly with 'Honest Bite' Pet Food Package Renewal Design -
Authors
이이동정의태
Issue Date
Mar-2024
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Keywords
Package Design; Purchase Intention; Character Design; 패키지디자인; 구매 의도; 캐릭터디자인
Citation
브랜드디자인학연구, v.22, no.1, pp 165 - 176
Pages
12
Indexed
KCI
Journal Title
브랜드디자인학연구
Volume
22
Number
1
Start Page
165
End Page
176
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118982
DOI
10.18852/bdak.2024.22.1.165
ISSN
1738-0863
Abstract
애완동물을 반려동물이라고 부를 정도로, 1인 가정의 애완동물 사육이 증가함에 따라, 관련 시장 규모 또한 확대되었다. 애완동물 용품 소비시장에서 사료는 가장 많은 부분을 차지한다. 사료업체는 소비자에게 깊은 인상을 남기기 위해 제품의 패키지디자인을 강조한다. 캐릭터는 패키지디자인의 중요한 시각 요소로서 소비자의 잠재적인 감정 공감을 자극하는 역할을 하며 소비자의 구매 의도에 영향을 미친다. ‘어니스트바이트’ 브랜드는 제품 경쟁력이 상대적으로 약함과 동시에 유통망이 최적화되지 않아 경쟁력이 상대적으로 약해 본 연구의 대상으로 선택되었다. 본 연구의 목적은 제품 패키지디자인에서 캐릭터를 활용하여 효과적인 애완동물 사료 제품 패키지디자인 개발 방향을 탐구하고자 함이다. ii Media Ranking에서 발표한 2023년 중국 애완동물 사료 브랜드 중 상위 6개와 어니스트바이트의 패키지를 비교하고, 문헌 조사 및 패키지디자인 사례 분석을 기반으로 하여 캐릭터의 매체적 특성과 패키지디자인에서 캐릭터가 소비자의 구매 의도에 긍정적인 영향을 미치는 방법을 파악하고자, 캐릭터를 활용한 여러 디자인 스케치 중 2가지 디자인 방향을 선택하고, 설문조사를 통해 최종 디자인을 선택하였다. 연구 결과로는 캐릭터를 이용한 두 가지 디자인 방안 모두 기존 패키지보다 높은 점수를 받았으며, 캐릭터를 패키지디자인에 적용함으로써 친근한 이미지와 동작, 의상 등의 요소를 통해 소비자의 감정적 요구를 더 쉽게 충족시킬 수 있음을 밝혔다. 캐릭터는 제품을 소비자가 더 잘 받아들일 수 있게 도와주며 제품의 판매력과 브랜드의 영향력을 높이는 데 도움을 준다는 결론을 도출하였다.
The pet market is expanding due to the increasing number of households that consider their pets to be family members. Pet food, which accounts for the largest portion of pet product consumption, emphasizes package design to impress consumers. Characters are an important visual element of package design, stimulating potential emotional resonance with consumers and influencing their purchase intentions. The ‘Honestbite’ was selected as the subject of this because its product competitiveness is relatively weak and its distribution network is not optimized, and the purpose of this study is to explore the direction of developing effective pet food product package design by utilizing characters in product package design. The top six Chinese pet food brands in 2023 by iiMedia Ranking are compared with ‘Honestbite’. Based on the literature and package design case analysis, we identify the characteristics of characters and how they can positively influence consumers' purchase intention. Two design directions were selected from the packaging renewal plan using the character, and select the design with the highest satisfaction level through a survey as the final design. The results of that both design options using characters received higher scores than traditional packages. By applying characters to package design, it is easier to meet consumers' emotional needs through elements such as friendly images, actions, and clothing. Characters can help make products more acceptable to consumers, which can increase product sales and brand influence.
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