사회적 경제기업의 사회적 책임활동이 조직시민행동에 미치는 영향: 조직신뢰,조직몰입의 매개효과를 중심으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 서귀동 | - |
dc.contributor.author | 전상길 | - |
dc.date.accessioned | 2024-05-29T01:30:41Z | - |
dc.date.available | 2024-05-29T01:30:41Z | - |
dc.date.issued | 2023-03 | - |
dc.identifier.issn | 2713-4172 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119116 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 강원도 소재 사회적 경제 기업의 지속가능성을 높이기 위해, 사회적 경제 기업의 사회적 책임 활동과조직시민행동(OCB) 간의 관계에서 조직 신뢰와 조직몰입의 매개효과를 연구하였다. 이를 위해 강원도 소재 사회적경제 기업 종사자 186명을 대상으로 자료를 수집하고, 구조방정식모형을 이용하여 제안모형을 검증하였다. 연구결과, 사회적 책임 활동이 OCB에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직 신뢰와 조직몰입은 이 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 확인되었다. 또한, 조직 신뢰와 조직몰입은 사회적 책임 활동과 OCB 간의 관계를 매개하는 중요한 역할을 한다는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 사회적 경제 기업이 OCB을 촉진하는 데 있어서 사회적 책임 활동이 중요한 역할을 한다는 것을보여준다. 또한, 조직 신뢰와 조직몰입이 이러한 관계를 매개하는 데 있어서 중요한 역할을 한다는 것도 확인할 수있다. 이러한 결과는 사회적 경제 기업이 조직의 사회적 책임을 충실히 수행하고, 조직구성원들에게 적극적으로 참여할 수 있도록 유도함으로써 OCB를 촉진할 수 있음을 시사한다. | - |
dc.description.abstract | This study studied the mediating effect of organizational trust and organizational commitment in the relationship between social responsibility activities of social economy enterprises and organizational citizenship behavior (OCB) in order to enhance the sustainability of social economy enterprises located in Gangwon-do. To this end, data were collected from 186 employees of social economy enterprises located in Gangwon-do, and the proposed model was verified using a structural equation model. As a result of the study, it was found that social responsibility activities had a positive effect on OCB. Organizational trust and organizational commitment were found to partially mediate this relationship. It was confirmed that organizational trust and organizational commitment play an important role in mediating the relationship between social responsibility activities and OCB. These results show that social responsibility activities play an important role in promoting OCB by social economy enterprises. In addition, it can be recognized that organizational trust and organizational commitment play an important role in mediating this relationship. These results suggest that social economy enterprises can promote OCB by faithfully fulfilling their social responsibilities and encouraging their members to actively participate. | - |
dc.format.extent | 18 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 사회혁신기업연구원 | - |
dc.title | 사회적 경제기업의 사회적 책임활동이 조직시민행동에 미치는 영향: 조직신뢰,조직몰입의 매개효과를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | The Effect of Social Responsibility Activities of Social Economy Enterprises on OCB: Organizational Trust and Organizational Commitment as Mediating Effects | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.37297/IER.2023.3.8.1.155 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | Innovation Enterprise Research, v.8, no.1, pp 177 - 194 | - |
dc.citation.title | Innovation Enterprise Research | - |
dc.citation.volume | 8 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 177 | - |
dc.citation.endPage | 194 | - |
dc.type.docType | 정기 학술지(Review) | - |
dc.identifier.kciid | ART002948606 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 사회적 경제 기업 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 사회적 책임 활동 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 조직시민행동 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 조직 신뢰 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 조직몰입 | - |
dc.subject.keywordAuthor | social economy enterprise | - |
dc.subject.keywordAuthor | social responsibility activities | - |
dc.subject.keywordAuthor | organizational citizenship behavior | - |
dc.subject.keywordAuthor | organizational trust | - |
dc.subject.keywordAuthor | organizational commitment | - |
dc.identifier.url | https://kiss.kstudy.com/Detail/Ar?key=4014741 | - |
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