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다중 평가지표 기반의 버스노선 스케치 방법론 적용 연구: 세종시 버스노선 사례를 중심으로

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dc.contributor.author장준용-
dc.contributor.author김성후-
dc.date.accessioned2024-06-13T02:00:28Z-
dc.date.available2024-06-13T02:00:28Z-
dc.date.issued2024-04-
dc.identifier.issn1738-0774-
dc.identifier.issn2384-1729-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119420-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 버스노선의 설계 및 운영 단계에서 노선조정 활용을 위한 버스노선 스케치 방법론(Bus Route Sketch, BRS)을 개발하고, 그 적용 가능성을 제시하는데 있다. BRS 방법론은 버스 서비스의 공급자와 이용자를 모두 만족할 수 있는 버스노선 경로를 설계하기 위해 (1) 적정 교통존의 설정, (2)설정된 교통존과 경로조합 방법론을 이용한 버스 운행경로 조합의 생성, 그리고 (3)노선버스 서비스 공급자와 이용자 측면의 다중 평가지표를 이용한 대안 운행경로의 평가와 순위결정으로 구성된다. 제시한 방법론을 적용한 결과, 공급자 관점에서 평가점수는 8.83에서 9.50으로 향상되고 이용자 관점에서 평가점수는 7.13에서 9.89까지 향상되는 바람직한 결과를 도출하였다. 본 BRS 방법론은 노선 계획 및 운영과정에 적합하도록 설계 및 개발되었기 때문에 운영 중인 버스노선의 평가와 조정 그리고 노선설계의 실무에서 활용이 가능할것으로 기대된다.-
dc.description.abstractThis study developed a bus route sketch (BRS) methodology for utilizing bus route design and operation steps in practice and evaluated the feasibility of the method. The BRS methodology consists of three steps: transportation zoning suitable for the provider and users of bus transit service; determining the bus operation route based on established transportation zones and path combination; optimizing the operation route based on the estimation of route alternatives in terms of the multi-performance measures from the standpoints of bus-transit service provider and user. The results of a case study showed that the estimation scores from the perspectives of provider and user were improved significantly from 8.83 and 7.13 to 9.50 and 9.89, respectively. Because the BRS method was designated and developed to be suitable for field application for route planning and operation, the method can be used instantly and directly to estimate and adjust the on-operation bus transit line and route design.-
dc.format.extent19-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국ITS학회-
dc.title다중 평가지표 기반의 버스노선 스케치 방법론 적용 연구: 세종시 버스노선 사례를 중심으로-
dc.title.alternativeA Study on the Application of Bus Route Sketch Methodology Based on Multiple Evaluation Indicators: Focusing on a Bus Line in Sejong-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.12815/kits.2024.23.2.50-
dc.identifier.bibliographicCitation한국ITS학회 논문지, v.23, no.2, pp 50 - 68-
dc.citation.title한국ITS학회 논문지-
dc.citation.volume23-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage50-
dc.citation.endPage68-
dc.identifier.kciidART003074640-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor버스-
dc.subject.keywordAuthor노선 스케치-
dc.subject.keywordAuthor다중 평가지표-
dc.subject.keywordAuthor최적 노선-
dc.subject.keywordAuthorBus-
dc.subject.keywordAuthorRoute sketch-
dc.subject.keywordAuthorMultiple performance indices-
dc.subject.keywordAuthorOptimal route-
dc.identifier.urlhttps://www.earticle.net/Article/A445930-
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING > 1. Journal Articles

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ERICA 공학대학 (DEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING)
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