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Z세대 주목도 증대를 위한 사찰 문화 캐릭터 디자인 연구- 통도사(通度寺)캐릭터 개발을 중심으로 -

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dc.contributor.author장흔우-
dc.contributor.author김응화-
dc.date.accessioned2024-06-13T02:00:32Z-
dc.date.available2024-06-13T02:00:32Z-
dc.date.issued2024-03-
dc.identifier.issn1738-0863-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119425-
dc.description.abstract현재 우리나라의 불교와 사찰 문화는 사회적 세속화와 종교적 관심의 감소로 큰 어려움을 겪고 있다. 특히, 불교 신자의 연령대가 높아지면서 젊은 세대의 사찰 방문 빈도가 줄어들고 있다. Z세대는 현재를 주도하는 중요한 집단으로, 이들의 관심을 끌기 위해 노력해야 한다. 이에 따라 Z세대의 특성과 소비 문화를 연구한 후, 국내 대표 삼보 사찰 중 하나인 '불보' 통도사를 중심으로 문화 캐릭터를 개발하였다. 이 연구에서는 Z세대의 특성과 소비 문화를 중심으로 관련 선행 연구와 전문 서적, 관련 온라인 자료를 조사하였다. 또한, 한국 콘텐츠 진흥원 2023에서 발표된 캐릭터 산업 백서를 기반으로 Z세대 사이에서 인기가 높은 상위 5개 캐릭터에 대한 분석하였다. 통도사의 기존 디자인 현황을 조사하고, 통도사의 상징물인 사리탑을 모티브로 12개의 스케치를 실험하였으며, 전문가의 의견을 참고하여 시안 3개를 도출하였다. 캐릭터에 중점을 두고 독창성, 친근성, 다양성, 적용성, 흥미 유발 다섯 가지 측면을 고려하여 통도사 캐릭터 개발을 수행하고, 이를 바탕으로 소비자 212명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사 결과, 시안 1은 시안 2, 시안 3보다 전통성과 현대성의 균형이 더 좋으며 가장 많은 지지를 받았다. 이러한 디자인을 통해 사찰은 불교적인 사회 단체로서 Z세대와의 연결성을 효과적으로 강화할 수 있기를 기대한다.-
dc.description.abstractCurrently, Buddhism and temple culture in South Korea are facing significant challenges due to societal secularization and declining religious interest. Particularly, as the age demographic of Buddhist practitioners skews older, the frequency of visits to temples by younger generations is diminishing. Generation Z, being a pivotal demographic shaping the present, requires concerted efforts to capture their interest. Consequently, after researching the characteristics and consumer culture of Generation Z, a cultural character centered around the "Bulbo" Tongdosa Temple, one of South Korea's representative temples, was developed. This study involved investigating the characteristics and consumer culture of Generation Z, analyzing the top 5 popular characters among Generation Z based on the Character Industry White Paper released by the Korea Creative Content Agency in 2023, surveying the current design status of Tongdosa Temple, experimenting with 12 sketches inspired by the temple's symbol, the pagoda, and deriving 3 drafts with the input of experts. Focusing on creativity, approachability, diversity, applicability, and interest stimulation, the development of the Tongdosa Temple character was undertaken, followed by a survey of 212 consumers. The results indicated that Draft 1 achieved a better balance between tradition and modernity and garnered the highest support compared to Drafts 2 and 3. Through this design, it is hoped that temples can effectively strengthen their connectivity with Generation Z as Buddhist social organizations.-
dc.format.extent16-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher사단법인 한국브랜드디자인학회-
dc.titleZ세대 주목도 증대를 위한 사찰 문화 캐릭터 디자인 연구- 통도사(通度寺)캐릭터 개발을 중심으로 --
dc.title.alternativeA Study on Design of Character of Temple Culture to Increase the Attention of Generation Z- Focusing on the character development of Tongdosa(通度寺) --
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.18852/bdak.2024.22.1.135-
dc.identifier.bibliographicCitation브랜드디자인학연구, v.22, no.1, pp 135 - 150-
dc.citation.title브랜드디자인학연구-
dc.citation.volume22-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage135-
dc.citation.endPage150-
dc.identifier.kciidART003064815-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorTongdosa-
dc.subject.keywordAuthorCultural Characters-
dc.subject.keywordAuthorGeneration Z-
dc.subject.keywordAuthor통도사-
dc.subject.keywordAuthor문화 캐릭터-
dc.subject.keywordAuthorZ세대-
dc.identifier.urlhttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART003064815-
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