Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

기하학 패턴을 활용한 야자수 스페셜 에디션 패키지디자인 개발 제안

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author양나-
dc.contributor.author송민정-
dc.date.accessioned2024-06-13T02:30:24Z-
dc.date.available2024-06-13T02:30:24Z-
dc.date.issued2024-03-
dc.identifier.issn1738-0863-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119427-
dc.description.abstract국내외 음료시장 경쟁이 치열해지면서 제품 패키지에 대한 소비자들의 미적 요구가 높아지고 있다. 이에 따라, 제품 패키지가 소비자에게 주는 첫인상은 매출 증대에 지대한 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구의 목적은 소비자의 욕구에 충족할 수 있는 기하학 패턴의 특징을 파악하여 효과적인 야자수 스페셜 에디션 패키지디자인을 제안하는 것이다. 문헌 연구와 사례 분석을 통해 기하학 패턴과 스페셜 에디션 패키지 정의, 특성, 역할 그리고 연관성을 정리하였다. 또한 세계적으로 유명한 음료 브랜드 5개와 브랜드 상위 8개의 코코넛 음료를 연구 범위로 선정하고, 이를 바탕으로 기하학 패턴을 사용하여 15개의 야자수 스페셜 에디션 패키지의 스케치를 하였다. 소비자 설문 조사를 통해 3개의 스케치를 세분화하였으며, 최종적으로 전문가 인터뷰를 통해 가장 많은 선택을 받은 디자인을 스페셜 에디션 패키지로 최종 선정하였다. 기존 패키지와 리뉴얼된 패키지의 선호도를 비교 조사 결과, 기하학 패턴을 사용한 스페셜 에디션 디자인 패키지가 심미성, 고유성, 주목성, 미각성, 구매 욕구 측면에서 크게 개선된 것으로 검증 되었다. 본 연구를 통해 스페셜 에디션 패키지 개발에 기하학 패턴을 사용하면 소비자의 구매 욕구를 상승시킬 수 있음을 확인하였으며, 본 연구가 향후 유사 연구에 좋은 참조가 될 수 있기를 기대한다.-
dc.description.abstractWith the rapid development of the commodity economy, people's aesthetic demand for product packaging is also gradually increasing. In the fierce market competition, the first impression that product packaging brings to consumers is particularly important. The purpose of the research is to enhance consumers' desire to buy by grasping the characteristics of geometric patterns and proposing effective special edition packaging design plans based on product characteristics and brand ideas. For this, literature research and case studies are used to understand the definition, characteristics, function and connectivity of geometric patterns and special edition packaging. Five world-famous beverage brands and eight of the world's most acclaimed coconut milk brands were also selected as research areas. On this basis, sketch plans for 15 special edition packaging designs were drawn, and in the end, an expert interview was used to arrive at a special edition package with the most attractive geometric pattern. Therefore, a comparative survey was conducted on the degree of popularity of the existing packaging of “coconut palm” coconut milk and the updated packaging. The results showed that there was an improvement in all aspects compared to the existing packaging. Through this article, incorporating unique geometric patterns in the development process of special edition packaging can satisfy the individualized demand of customers towards the commodities’ package, thereby increasing consumers' desire of purchasing.-
dc.format.extent14-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher사단법인 한국브랜드디자인학회-
dc.title기하학 패턴을 활용한 야자수 스페셜 에디션 패키지디자인 개발 제안-
dc.title.alternativeA Study on the Development of Coconut Palm Special Edition Package Design Using Geometric Patterns-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.18852/bdak.2024.22.1.367-
dc.identifier.bibliographicCitation브랜드디자인학연구, v.22, no.1, pp 367 - 380-
dc.citation.title브랜드디자인학연구-
dc.citation.volume22-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage367-
dc.citation.endPage380-
dc.identifier.kciidART003064832-
dc.description.isOpenAccessY-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor기하학 패턴,스페셜 에디션,패키지 디자인-
dc.subject.keywordAuthorGeometric Patterns-
dc.subject.keywordAuthorSpecial Editions-
dc.subject.keywordAuthorPacking Design-
dc.identifier.urlhttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART003064832-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher SONG, MIN JUNG photo

SONG, MIN JUNG
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE