Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

신선도를 강조한 과일주스 패키지 디자인 리뉴얼- 중국 '후이위안' 브랜드를 중심으로 -Fruit Juice Package Redesign Emphasizes Its Freshness- Focusing on the Chinese ‘Huiyuan’ Brand -

Other Titles
Fruit Juice Package Redesign Emphasizes Its Freshness- Focusing on the Chinese ‘Huiyuan’ Brand -
Authors
장양정의태
Issue Date
Sep-2024
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Keywords
신선도 강조; 패키지 리뉴얼 디자인; 과일주스; Emphasize Freshness; Package Renewal Design; Fruit Juice
Citation
브랜드디자인학연구, v.22, no.3, pp 163 - 174
Pages
12
Indexed
KCI
Journal Title
브랜드디자인학연구
Volume
22
Number
3
Start Page
163
End Page
174
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/121323
DOI
10.18852/bdak.2024.22.3.163
ISSN
1738-0863
Abstract
소비자 건강 의식 향상에 따라 시장에서는 신선하고 건강한 음료에 대한 수요가 증가하고 있다. 또한 소비 업그레이드에 대한 소비자의 요구가 강해지면서 많은 주스 브랜드가 경쟁력과 시장 점유율을 유지하기 위해 패키지 리뉴얼 디자인을 고려하고 있다. 본 연구의 목적은 후이위안 과일주스의 신선한 패키지 디자인을 통해 소비자의 구매 욕구를 증진하고 브랜드에 활력을 불어넣는 것이다. 본 연구는 ‘세계 기록 협회’에서 발표한 세계 주스 브랜드 순위에서 상위 10개 브랜드를 선정하여 제품 패키지의 현황과 특성을 분석했다. 연구 방법은 문헌 연구를 기반으로 이론적 기반을 구축하고 중국 시장에서 주스 패키지의 현황을 분석했으며 선행연구와 SWOT 분석을 통해 후이위안 과일주스 패키지 디자인의 리뉴얼 방향을 제시했다. 디자인 스케치 12장 중 2개의 시안을 선정하여 소비자를 대상으로 설문 조사를 실시하고, 데이터 통계 분석을 통해 시안 1을 최종 방안으로 확정했다. 그 결과 시안 1은 전통적인 어탁(魚拓) 스타일의 패키지 디자인으로, 선명한 색채와 신선한 과일의 질감이 살아있는 일러스트레이션을 사용했다. 브랜드 로고와 제품 건강 정보를 포함한 텍스트가 결합된 패키지 디자인은 패키지의 신선도를 높이는 데 매우 효과적이었으며 소비자의 구매 욕구를 증진할 수 있었다. 신선도는 현재 소비자가 주스를 구매할 때 중시하는 요소 중 하나이므로, 본 연구는 후이위안 브랜드의 판매량과 가치를 높이는 데 기여할 뿐만 아니라, 과일주스 패키지 산업 전반에도 중요한 참고 자료가 될 것으로 기대한다.
Increasing consumer health consciousness is driving demand for fresh, healthy beverages, juice brands need to renewal design their packages to maintain competitiveness and market share. The purpose of this study is to design a fresh package for Huiyuan fruit juice to enhance consumers' desire to buy and rebuild the vitality of the brand. This study selected the top 10 brands in the world juice brand ranking published by the "World Records Association" and analyzed the current status and characteristics of their product packages. The research method is to build a theoretical foundation based on literature research, analyze the current situation of juice packaging in the Chinese market, and put forward the direction of renewal of Huiyuan fruit juice package design through previous research and SWOT analysis. Two proposals were selected from 12 design sketches, and a survey was conducted among consumers, and through statistical analysis of the data, proposal 1 was finalized. As a result, the package design, which combines the brand logo and text with product health information, using vivid colors and textured illustrations of fresh juices, was very effective in enhancing the freshness of the package and increased consumers' desire to purchase. Freshness is currently one of the most important factors that consumers value when purchasing juice, and this study not only contributes to increasing the sales volume and value of the Huiyuan brand, but also provides an important reference for the current fruit juice packaging industry.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jung, Euitay photo

Jung, Euitay
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE