과일주 패키지디자인의 일러스트레이션이 소비자 구매의향에 미치는 영향- ‘홍동’ 브랜드 패키지 리뉴얼 디자인을 중심으로 -The Impact of Illustration on Consumer Intent to Purchase in Fruit Wine Package Design- Mainly with ‘Hongdong’ Brand Package Renewal Design -
- Other Titles
- The Impact of Illustration on Consumer Intent to Purchase in Fruit Wine Package Design- Mainly with ‘Hongdong’ Brand Package Renewal Design -
- Authors
- 왕신우; 정의태
- Issue Date
- Sep-2024
- Publisher
- 사단법인 한국브랜드디자인학회
- Keywords
- Fruit Wine Package Design; Illustration; Purchase Intent; 과일주 패키지디자인; 일러스트레이션; 구매의향
- Citation
- 브랜드디자인학연구, v.22, no.3, pp 27 - 40
- Pages
- 14
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 브랜드디자인학연구
- Volume
- 22
- Number
- 3
- Start Page
- 27
- End Page
- 40
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/121333
- DOI
- 10.18852/bdak.2024.22.3.27
- ISSN
- 1738-0863
- Abstract
- 젊은 소비자의 저도주 수요의 증가로 과일주 시장 규모는 확대되고 경쟁도 치열해졌다. 일러스트레이션은 패키지디자인의 한 구성 요소로, 많은 브랜드가 이를 활용하여 디자인을 강화하고 브랜드 이미지를 형성한다. 홍동 과일주는 브랜드가 약하고 시장 경쟁력은 낮으며 차별화된 패키지 디자인을 보여주지 못하고 있다. 이에 이 제품을 대상으로 패키지디자인에 일러스트레이션을 활용하여 효과적인 과일주 패키지디자인의 발전 방향을 모색하고 패키지디자인에서 일러스트레이션의 중요성과 상업적 가치를 검증하고자 한다. 연구방법은 전문가 FGI를 통해 일러스트레이션을 활용한 패키지디자인의 경쟁 우위와 특성을 확인하고, SWOT 분석으로 홍동 제품의 현황과 특성을 분석하였다. 이를 기반으로 리뉴얼을 위한 16가지 스케치를 제시하고, 그중 2개 시안을 선정하여 디자인을 발전시킨 후 선호도를 조사하였다. 기존 패키지 및 리뉴얼 안에 대한 소비자의 반응을 수집·분석하였다. 연구결과 리뉴얼된 패키지디자인이 선호되었으며, 구매의향이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 리뉴얼 디자인의 색상, 스타일 및 문화성이 젊은 소비자의 미적 요구에 부합하는 것으로 확인되었다. 과일주의 리뉴얼 패키지디자인 과정에서 일러스트레이션의 잠재력을 확인하였으며, 연구 내용은 과일주 산업의 패키지디자인 전략과 브랜드 이미지 구축에 실용적인 지침을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
The growing demand for low-calorie drinks from younger consumers has led to an expanding and highly competitive fruit juice market. Illustrations are a component of package design, and many brands use them to enhance their design and shape their brand image. Hongdong fruit liquor has a weak brand, low market competitiveness, and no differentiated package design. Therefore, this study aims to explore the development direction of effective fruit liquor package design by utilizing illustrations in package design for this product, and to verify the importance and commercial value of illustrations in package design. The research method was to identify the competitive advantages and characteristics of package design using illustrations through expert FGI, and to analyze the current status and characteristics of Hongdong products through SWOT analysis. Based on this, 16 sketches for the renewal were presented, and two of them were selected to develop the design and survey consumers' preferences. We collected and analyzed consumers' reactions to the existing package and the renewed package. The results showed that the renewed package design was preferred and the purchase intention was higher. It was also confirmed that the color, style, and culture of the renewed design met the aesthetic needs of young consumers. The study confirmed the potential of illustrations in the package design process of fruit liquor renewal, and the findings can provide practical guidance for package design strategies and brand image building in the fruit liquor industry.
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