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일정진폭 하중하에 변폭 스트럿을 갖는 강재슬릿댐퍼의 구조성능에 관한실험적 연구An Experimental Study on the Structural Performance of Steel Slit Dampers with Varied Strut Width under Constant Amplitude Loading Protocol

Other Titles
An Experimental Study on the Structural Performance of Steel Slit Dampers with Varied Strut Width under Constant Amplitude Loading Protocol
Authors
김유진김태수
Issue Date
Dec-2024
Publisher
한국강구조학회
Keywords
강재슬릿댐퍼; 동폭변위; 반복하중; 스트럿폭; 에너지소산; Steel; Structure; Steel slit damper; Constant amplitude deformation; Cyclic loading; Strut width; Energy dissipation
Citation
한국강구조학회 논문집, v.36, no.6, pp 333 - 344
Pages
12
Indexed
KCI
Journal Title
한국강구조학회 논문집
Volume
36
Number
6
Start Page
333
End Page
344
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125304
ISSN
1226-363X
2287-4054
Abstract
이 연구는 다양한 스트럿폭을 가진 강재슬릿댐퍼를 대상으로 동변위 반복가력실험을 수행하여 강재슬릿댐퍼의 구조성능을 확인하는 것을 목적으로 한다. 총 9개의 실험체는 일반구조용 압연강재로 제작하였으며, 스트럿폭과 하중프로토콜을 변수로 설정하였다. 하중프로토콜은 전단변형각(3 %, 5 %, 7 %)에 대한 동변위 반복가력으로 구성하여 실험을 수행하였다. 실험결과, 실험체는 전단변형각이 증가함에 따라 최대내력 도달 후 90 % 시점까지의 총 싸이클수는 평균 1/2정도로 감소하는 경향을 보였다. 최대 스트럿폭이50 mm미만인 실험체는 최대 스트럿폭이 100 mm인 실험체보다 초기강성 및 최대내력은 낮았으나, 에너지흡수능력이 높았다. 스트럿폭이 100 mm인 실험체가 다른 실험체보다 조기에 전단균열 및 파단이 진행되어 내력저하가 빠르게 나타났기 때문이다. 스트럿폭의 배치는 댐퍼의 구조성능에 영향을 주는 중요한 변수임을 확인하였다.
In this study, steel slit dampers with various strut widths were subjected to cyclic tests with constant displacement amplitude loading protocol to investigate their structural performance. A total of nine specimens were fabricated using general structural rolled steel, with varied strut widths and loading protocols. Three cyclic loading protocols consisted of shear deformation angles of 3 %, 5 %, and 7 %. Experimental results indicated that as the shear deformation angle increased, the total number of cycles to reach 90 % of the maximum load decreased to an average of about half. Specimens with a maximum strut width of less than 50mm exhibited lower initial stiffness and maximum load compared to those with a maximum strut width of 100 mm, however, they demonstrated higher energy absorption capacity. This is because the specimen with a strut width of 100 mm experienced shear cracking and failure at an earlier stage, leading to a quicker reduction in strength. The arrangement of strut widths was confirmed to be a significant varied influencing the structural performance of the damper.
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Kim, Tae Soo
ERICA 공학대학 (MAJOR IN ARCHITECTURAL ENGINEERING)
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