Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역문화 패턴을 활용한 두유 패키지 리뉴얼 디자인- 사천지역 유이(唯怡)를 중심으로 -Research on the Renewal of Soy Milk Packing Design based on Local Cultural Patterns- Focusing on the Sichuan local Weiyi -

Other Titles
Research on the Renewal of Soy Milk Packing Design based on Local Cultural Patterns- Focusing on the Sichuan local Weiyi -
Authors
송민정
Issue Date
Nov-2024
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Keywords
지역문화 패턴,패키지디자인 리뉴얼; 사천 지역문화 패턴 Local Culture Patterns; Packaging Design Renewal; Sichuan Local Cultural Patterns
Citation
브랜드디자인학연구, v.22, no.4, pp 59 - 70
Pages
12
Indexed
KCI
Journal Title
브랜드디자인학연구
Volume
22
Number
4
Start Page
59
End Page
70
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125478
DOI
10.18852/bdak.2024.22.4.59
ISSN
17380863
Abstract
지역문화의 시각적 특징 중 하나인 지역특색 문화자원을 기반으로 한 패키지디자인이 주목을 받으면서, 지역문화 패턴의 합리적인 적용은 지역문화의 매력을 외부에 드러내는 중요한 방법이 되었다. 유이(唯怡)는 사천성의 지역 브랜드로서 패키지디자인에 지역문화 패턴을 통합하여 제품의 지역 특성을 강화하고 판매량도 높이고자 한다. 연구의 목적은 패키지디자인을 지역문화 전파의 매개로 사용하는 것에 있다. 구체적으로, 지역문화 패턴을 시각적 요소로 변환하여 패키지디자인에 적용하는 방법을 모색하고, 지역문화 패턴이 포함된 유이 패키지디자인 리뉴얼 방안을 제안하고, 이를 기존 패키지디자인과 비교 검증 및 분석하고자 한다. 이를 위해 패키지디자인에 지역문화 패턴을 적용하여 타오바오, 징둥 등을 비롯한 중국 전자상거래 플랫폼에서 높은 판매량을 거둔 6가지 사례를 선별하여 분석하고, 기존의 유이 패키지디자인에 대한 SWOT 분석도 수행하였다. 이를 바탕으로 사천성의 지역문화 패턴이 포함된 12개의 유이 스케치를 하고, 2개의 최상의 계획을 선별한 후 설문 조사를 통해 효과를 연구 및 분석하여 최종적으로 사천 유이에 적합한 패키지디자인 리뉴얼 방안을 결정하였다. 연구 결과에 따르면, 패키지디자인에 대표적인 지역문화 패턴을 사용하면, 브랜드에 보다 깊은 지역문화의 의미를 부여할 수 있다. 또한 소비자의 문화적 정체성과 구매 의향을 높이는 동시에 지역 문화의 보급과 보호를 촉진할 수 있다. 본 연구는 향후 지역 브랜드 패키지디자인의 참고 데이터와 지역문화 패턴을 적용한 디자인 아이디어를 제공하였다는 점에서 일정한 의의가 있다.
With increasing attention on packaging design based on local cultural resources, local culture patterns, as visual representations of local culture, have become an important way to present the charm of local culture in packaging design. Weiyi, a local brand in Sichuan Province, strengthens the local characteristics of products and increases sales through integrating local cultural patterns in packaging design. This study explores the use of packaging design as a medium of communication, grasping local cultural patterns into visual elements and applying them to packaging design. To achieve this, six cases of packaging designs incorporating local culture patterns with high sales on Chinese e-commerce platforms such as Taobao and JD were selected for analysis, along with SWOT analysis of existing Weiyi packaging design. On this basis, 12 sketches of Weiyi packaging containing Sichuan local cultural patterns were designed, and two best schemes were selected. Then through questionnaire investigation and effect analysis, determine the suitable packaging design update strategy for Sichuan Weiyi. The results show that using representative local cultural patterns in packaging design can give the brand deeper local cultural significance, enhance consumers' cultural identity and willingness to buy. This study provides reference data and applicable design ideas for local brand packaging design in the future, offering practical implications.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher SONG, MIN JUNG photo

SONG, MIN JUNG
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE