Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

감성 디자인 관점에 기반한 장가계 우링위안 관광 브랜드 사용자 경험 분석User Experience Analysis of Zhangjiajie Wulingyuan Tourism Brand Based on Emotional Design Theory

Other Titles
User Experience Analysis of Zhangjiajie Wulingyuan Tourism Brand Based on Emotional Design Theory
Authors
리메이르
Issue Date
Dec-2024
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
사용자 경험; 감성 디자인; 장가계 우링위안; 관광 브랜드 User Experience; Emotional Design; Zhangjiajie Wulingyuan; Tourism Brand
Citation
한국디자인문화학회지, v.30, no.4, pp 649 - 661
Pages
13
Indexed
KCI
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
30
Number
4
Start Page
649
End Page
661
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125535
DOI
10.18208/ksdc.2024.30.4.649
ISSN
15986497
Abstract
세계적으로 관광 산업이 빠르게 발전함에 따라 중국도 국제 관광 시장 개방을 확대하고 있다. 그중 장가계우링위안은 외국 관광객에게 잘 알려진 대표적인 관광명소이다. 관광객의 요구가 다양해지면서 사용자 경험향상은 브랜드 경쟁력 강화를 위한 핵심이 되고 있다. 본 연구의 목적은 노먼의 감정 디자인 이론을 통해 우링위안 관광객의 경험을 감각 경험, 기능 디자인, 문화감정 전달의 세 가지 측면에서 분석하고 브랜드 최적화를 위한 제안하는 것이다. 연구 범위는 우링위안의 자연경관, 문화 상징 그리고 서비스 등이 관광객의 감정경험에 미치는 영향 탐구로 설정했다. 연구 방법으로는문헌 분석, 사례 연구 및 KJ법 등을 활용하여 정량적및 정성적 방법으로 관광객의 피드백을 분석했다. 또한감정 디자인 이론 기반 분석은 관광객의 요구를 이해하고 최적화 방향을 명확히 하여 브랜드 업그레이드를 촉진하는 데 도움을 주었다. 연구 결과, 자연경관은 매력적이나 관광의 기능적 측면의 서비스 디자인과 관광객상호작용에서 개선 필요성이 있었다. 특히 디지털 및국제화 서비스가 부족한 것으로 나타났다. 본 연구는여러 관광지 브랜드의 최적화를 위한 참고 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
With the rapid development of the tourism industry worldwide, China is also expanding its opening to the international tourism market. Zhangjiajie Wulingyuan is a well-known tourist attraction for foreign tourists. With the diversification of tourists' needs, improving user experience has become the key to enhancing brand competitiveness. The purpose of this study is to analyze the experience of tourists in Wulingyuan from three aspects of sensory experience, functional design, and cultural emotion transfer through Norman’s emotional design theory, and make suggestions for brand optimization. The scope of the study focused on exploring the impact of natural scenery, cultural symbols and services on tourists’ emotional experience in Wulingyuan. Quantitative and qualitative methods were used to analyze tourists’ feedback, including literature analysis, case study, and KJ method. The results showed that although the natural scenery is attractive, there is room for improvement in service design and tourist interaction in the functional aspects of tourism, especially in digital and internationalization services. The analysis to understand tourists’ needs and clarify the optimization direction to promote brand upgrading. This study can be helpful for the optimization of many tourism brands.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher MEILE, LE photo

MEILE, LE
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE