반응성 교수법에 의한 로봇 교육이 장애학생의 자기결정력과 창의적 문제해결력에 미치는 효과Effects of Robot Education on Self-Determination and Creativity of Students with Disabilities by Responsive Teaching
- Other Titles
- Effects of Robot Education on Self-Determination and Creativity of Students with Disabilities by Responsive Teaching
- Authors
- 고윤미; 이경희
- Issue Date
- Sep-2024
- Publisher
- 한국컴퓨터교육학회
- Keywords
- 특수교육; 로봇 교육; 자기결정력; 창의적 문제해결력; 반응성 교수법; 디지털 새싹; Special Education; Robot Education; Self-Determination; Creativity; Responsive Teaching; Digital Newsac
- Citation
- 컴퓨터교육학회 논문지, v.27, no.6, pp 1 - 9
- Pages
- 9
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 컴퓨터교육학회 논문지
- Volume
- 27
- Number
- 6
- Start Page
- 1
- End Page
- 9
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125639
- DOI
- 10.32431/kace.2024.27.6.001
- ISSN
- 1598-5016
- Abstract
- 본 연구에서는 반응성 교수법에 의한 로봇 교육이 장애학생의 자기결정력과 창의적 문제해결력에 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 이를 위해 초중등학교 장애학생 60명을 대상으로 로봇 교육을 3일 8차시로 실시하였고, 6개 반 3개 프로그램을 투입하였다. 프로그램에 참여하는 장애학생을 대상으로 반응성 교수법에 의한 로봇 교육을 진행하였으며 사전과 사후에 자기결정력과 창의적 문제해결력 검사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기결정력은 사전과 사후검사 결과 통계적으로 유의미하게 향상된 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 창의적 문제해결력은 사전과 사후검사 결과에서 통계적으로 유의미하게 향상된 것을 볼 수 있었다. 반응성 교수법을 적용한 로봇 교육 프로그램은 장애학생의 발달과 상호 작용에 맞는 능동적인 학습 활동을 통해 스스로 목표를 계획, 실행, 평가하여 다양한 문제를 해결하였다. 그 결과 연구 대상의 긍정적인 효과가 있었으며 자기결정력 및 창의적 문제해결력이 향상된 것으로 나타났다. 반응성 교수법을 통한 장애학생의 로봇 교육을 통해 더 여러 가지 지식과 행동을 수반하는 상호 작용 교육 유형으로 변화시킬 수 있도록 지속적인 보완이 필요하다.
This study examines the effects of robot education, using the reactive teaching method, on the self-determination and creative problem-solving abilities of students with disabilities. To this end, robot education consisting of 8 sessions was conducted for 60 elementary and secondary students with disabilities, introducing 3 programs across 6 classes. Robot education by the reactive teaching method was conducted for students with disabilities participating in the program, and pre- and post-tests were conducted. The research results are as follows. First, it was confirmed that self-determination had significantly improved, as evidenced by the pre- and post-test results. Second, the pre- and post-test results showed a statistically significant improvement in creative problem-solving ability. The robot education program applying the reactive teaching method solved various problems by planning, implementing, and evaluating goals by itself through active learning activities suitable for the development and interaction of students with disabilities. As a result, there was a positive effect on the research subject, and self-determination and creative problem-solving ability were improved. It is necessary to continuously enhance the robot education of students with disabilities through the reactive teaching method, transforming it into a more interactive educational approach that involves broader knowledge and actions.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.