중국의 전통 향기구 디자인 요소에 관한 탐색적 요인분석 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 조몽 | - |
dc.contributor.author | choi ryan jongwoo | - |
dc.contributor.author | 고보형 | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T02:00:22Z | - |
dc.date.available | 2025-06-23T02:00:22Z | - |
dc.date.issued | 2025-05 | - |
dc.identifier.issn | 2233-9205 | - |
dc.identifier.issn | 2586-4777 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125680 | - |
dc.description.abstract | 연구배경 중국 현대 사회에서 예술과 문화의 전승이 점차 중요한 과제로 대두되고 있으며, 전통 수공예품에 대한 소비자의 관심이 증가함에 따라 전통 수공예품의 계승과 상업화 과정에서 소비자의 선호가 핵심적인 역할을 하고 있다. 이에 따라 디자이너와 장인들은 전통 수공예품의 디자인 요소와 구매 의향을 면밀히 분석하여 시장 수요에 적절히 반영할 필요가 있다. 연구방법 본 연구에서는 중국 전통 향기구를 대상으로 디자인 요소와 요인을 분석하기 위해 다음과 같은 연구 절차를 진행하였다. 첫째, 문헌 조사를 통해 중국 전통 향기구의 주요 특성을 정리 후 이를 바탕으로 디자인 요소를 도출하였다. 둘째, 도출된 디자인 요소의 현실적 수용 가능성과 문화적 공감대를 파악하기 위해 FGI(Focus Group Interview)를 실시하였다. 셋째, 인터뷰 결과와 도출된 디자인 요소를 기반으로 설문지를 구성 후 디자인 요소가 소비자의 구매 의향과 선호에 미치는 영향을 분석하였다. 넷째, 수집된 데이터를 바탕으로 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis, EFA)을 수행하여 중국 전통 향기구의 핵심 요인을 도출하였다. 연구결과 분석 결과, 중국 전통 향기구의 디자인 요소는 소재 요인, 외관 요인, 심미적 요인, 기능적 요인, 편리적 요인, 브랜드 요인 등 총 6가지 요인으로 분류되었다. 이러한 요인들은 중국 전통 향기구의 다양한 문화적·실용적 가치를 포괄하는 동시에, 디자이너와 장인 간의 협력을 강화시켜 중국 전통 향기구의 문화상품화 촉진에 기여할 수 있을 것으로 기대된다. 결론 본 연구는 중국 전통 향기구에 대한 포괄적인 시각과 객관적인 참고자료를 제공하였으며, 향후 연구에서는 중국 전통 향기구에 대한 소비자의 선호도와 디자인 요소의 역할을 보다 심층적으로 분석할 필요가 있다. 이를 통해 중국 전통 향기구의 현대적 활용 가능성을 모색하고, 전통 수공예품의 지속가능한 발전을 위한 전략적 방향을 제시할 수 있을 것이다. | - |
dc.description.abstract | Background In modern Chinese society, the transmission of art and culture is becoming an increasingly important task, and as consumers' interest in traditional handicrafts increases, consumer preference is playing a key role in the process of succession and commercialization of traditional handicrafts. Accordingly, designers and craftsmen need to closely analyze the design elements and purchase intentions of traditional handicrafts and reflect them appropriately in market demand. Methods In this study, the following research procedures were conducted to analyze design elements and factors for traditional Chinese incense utensils. First, after organizing the main characteristics of traditional Chinese incense burners through literature research, design elements were derived based on this. Second, a focus group interview (FGI) was conducted to understand the practical acceptability and cultural consensus of the derived design elements. Third, after constructing a questionnaire based on the interview results and the derived design elements, the effect of design elements on consumers' purchase intentions and preferences was analyzed. Fourth, based on the collected data, exploratory factor analysis (EFA) was performed to derive key factors of traditional Chinese fragrance instruments. Result As a result of the analysis, the design elements of traditional Chinese incense burners were classified into six factors: material factors, appearance factors, aesthetic factors, functional factors, convenience factors, and brand factors. These factors are expected to encompass the various cultural and practical values of traditional Chinese incense burners, and at the same time, strengthen the cooperation between designers and craftsmen, and contribute to the promotion of cultural commercialization of traditional Chinese incense burners. Conclusion This study provides a comprehensive view and objective reference materials on traditional Chinese incense burners. Future research should analyze consumers’ preferences for traditional Chinese incense burners and the role of design elements in more depth. This will help explore the potential of modern use of traditional Chinese incense burners and provide strategic directions for the sustainable development of traditional handicrafts. | - |
dc.format.extent | 18 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국디자인트렌드학회 | - |
dc.title | 중국의 전통 향기구 디자인 요소에 관한 탐색적 요인분석 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Traditional Factorial Design elements of China | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.21326/ksdt.2025.30.2.007 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국디자인포럼, v.30, no.2, pp 75 - 92 | - |
dc.citation.title | 한국디자인포럼 | - |
dc.citation.volume | 30 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 75 | - |
dc.citation.endPage | 92 | - |
dc.identifier.kciid | ART003203757 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordPlus | 전통 향기구 | - |
dc.subject.keywordPlus | 디자인 요소,중국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 전통 향기구 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 디자인 요소,중국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Traditional Incense Utensils, Design Elements,China | - |
dc.identifier.url | https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART003203757 | - |
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